rood boekje

Brandr: Kroniek van het ontstaan en de ontwikkeling van merken

Publicatiedatum: 07 | 07 | 2022
Delen:
Publicatie nummer:85

 

“Everything a brand does, and sometimes what it does not do, sends a message”, schreef Giep Franzen. 

Met “Brandr: Kroniek van het ontstaan en de ontwikkeling van merken” staan we stil bij het laatste werk van onze oprichter Giep Franzen. De ontwikkeling van merken heeft Giep tot op de laatste dagen van zijn leven beziggehouden. Zijn laatste teksten zijn door MarketingTribune gepubliceerd in 19 afzonderlijke columns. Het werk van Giep was echter nog niet klaar. SWOCC heeft daarom de teksten gebundeld en aangevuld met de visies van merkprofessionals van nu. 

In deze publicatie neemt Giep Franzen ons mee op een reis langs merken in de vroege oudheid tot merken tijdens de industriële revolutie. Giep gaat onder andere in op het ontstaan van reclame en reclamebureaus, de introductie van de merkenwet, theorieën van reclamewerking, positionering en het begin van merkmanagement.

In Brandr heeft Giep enkele open einden nagelaten waarop een aantal merkprofessionals in deze SWOCC-publicatie voortborduren. Deze merkprofessionals, allen op hun eigen wijze geïnspireerd door Giep, geven hun visie op het merkdenken anno nu. Zo leggen we in deze publicatie de verbinding met het verleden en vandaag. Onder andere maken de columns van deze merkexperts deel uit van Brandr:

      1. Andy Santegoeds: Merkdenken – Van Brons naar Brein
      2. Tijs Timmerman: Merken sluipen het geheugen in als olifantenpaadjes, maar dat kost wel even tijd en moeite
      3. Rob Revet: Maakt het uit wie aan het langste of kortste eind trekt?
      4. Mary Hoogerbrugge: Het mysterie van merken: over merkassociatiepaden en categorisatie
      5. Andy Mosmans: Merken bestaan niet
      6. Onno Maathuis: Richt je merkportfolio in op basis van associatiestructuren
      7. Margot Bouwman: Over sterren, schoenen en de straat
      8. Daan de Raaf: Brand Foundation: de fundering voor beweging
      9. Karel Slootman: Het merk als waardensysteem
      10. Kim Cramer: Een beetje waarde toevoegen is niet meer genoeg

En meer artikelen over internal branding, purposive branding, merkmodellen en merkpositionering.

Wil je meer weten over het ontstaan en de ontwikkeling van merken? Of in hoeverre Giep zijn gedachtegoed nog steeds toepassing vindt in de praktijk? Bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Bekijk hier de mogelijkheden.

Wil je ook induiken in de wereld van Giep Franzen en meer te weten komen over de geschiedenis van de Nederlandse reclameindustrie? De podcast GIEP van audio agency Airborne is in nauwe samenwerking met SWOCC ontstaan en nu beschikbaar op Spotify en Apple Podcast.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.