Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie

Het communicatievakgebied ontwikkelt zich continu, en ook uit de wetenschap komen voortdurend nieuwe inzichten over de werking van merken en communicatie. Deze kennis is voor iedere praktijkbeoefenaar onmisbaar. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) maakt deze kennis toegankelijk en toepasbaar.

Met praktijkrelevantie als uitgangspunt, verzamelt en ontwikkelt SWOCC wetenschappelijke kennis over de werking van merken en communicatie. Zo stellen wij marketing- en communicatieprofessionals in staat nieuwe kennis in ons vakgebied bij te houden én toe te passen.

SWOCC voert haar onderzoek uit binnen drie expertisegebieden, die samen het volledige onderzoeksdomein van SWOCC afdekken: Merk & Organisatie, Merk & Mens en Merk & Communicatie.

Begunstigers

De activiteiten van SWOCC worden financieel mogelijk gemaakt door donaties van commerciële en non-profit organisaties. Deze begunstigers zijn organisaties die zich bewust zijn van het belang van kennisontwikkeling in ons vak. Begunstigers betalen jaarlijks een bijdrage en steunen hiermee de ontwikkeling en verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over merken en communicatie.

Giep Franzen

SWOCC is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen. Na veertig jaar in de reclame (o.a. als directeur en oprichter van FHV/BBDO), werd Franzen in 1990 bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn honger naar kennis en fundamenteel begrip van reclamewerking was de motor achter de oprichting van SWOCC. Na zijn vertrek als hoogleraar is Giep als beschermheer tot 2019 verbonden gebleven aan de stichting. In 2019 is Mary Hoogerbrugge aangetreden als beschermvrouwe van SWOCC.

SWOCC is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam.

Bezoekadres
Nieuwe Achtergracht 166
Kamer C9.00
1018 WV Amsterdam

Postadres
Postbus 15802
1001 NH Amsterdam
020 525 35 90

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.