Mary Hoogerbrugge (1969) is merkspecialist met als aandachtsgebieden merkpositionering, portfoliobeleid, merk- en communicatiestrategie en effectiviteit. Van 2002 tot 2009 was Mary lid van de Raad van Advies van SWOCC. Van 2009 tot 2018 was ze bestuurslid, waar zij waakte voor de relevantie en toepasbaarheid van het wetenschappelijk onderzoek voor de praktijk. Sinds 2019 is zij beschermvrouw van de stichting en sinds juni 2021 is zij ook voorzitter van het bestuur van SWOCC.
“Ons vakgebied is nog jong. Ontwikkelingen en nieuwe theorieën volgen elkaar snel op. Regelmatig ontdekt SWOCC algemeen geaccepteerde waarheden die toch niet blijken te kloppen. Merkmanagers en hun adviseurs staan voor de uitdaging binnen deze context de juiste keuzes te maken om merken te laten groeien. SWOCC biedt gefundeerde houvast om koers te houden en de juiste keuzes te maken.”
Na afronding van de studie Communicatiewetenschap aan de UvA, startte Mary haar loopbaan als wetenschappelijk medewerker van Giep Franzen, die toen bijzonder hoogleraar aan de UvA was. In die tijd werd SWOCC opgericht en schreef Mary de eerste SWOCC-publicaties. Vervolgens werkte ze gedurende twaalf jaar bij FHV BBDO, waarvan de laatste jaren als strategy executive en lid van het management team.
Samen met Onno Maathuis richtte zij in 2010 De Positioneerders op. De Positioneerders ondersteunt uiteenlopende, commerciële en not-for-profit organisaties bij het ontwikkelen van hun merkpositionering en merkportfoliobeleid en het verankeren daarvan in de organisatie. Mary is tevens voorzitter van de stuurgroep Effie Awards en lid van de Effie Awards hoofdjury. Ook schrijft en spreekt ze regelmatig over merkontwikkeling en accountability op diverse podia.