rood boekje

Het merk op weg naar de 21e eeuw

Publicatiedatum: 24 | 02 | 1996
Delen:
Publicatie nummer:1
Publicatie auteur(s):Giep Franzen, Mary Hoogerbrugge


Theoretische onderbouwing

In de jaren negentig begon het belang van merken toe te nemen, terwijl slechts weinigen echt een goed idee hadden van wat merken nou precies waren. ‘Het merk op weg naar de 21e eeuw’ bevat basiskennis van waar het nou allemaal om draait bij merken. Wat maakt een merk meer dan alleen een logo op een product? Welke plek hebben merken in de marketing- en communicatiewereld? Welke functies hebben merken voor consument en producent? En wat zijn de toekomstperspectieven van het merk? Naast een algemene introductie in het merkdenken, zette deze allereerste SWOCC publicatie de toon. Het gaf destijds niet alleen een blik op de toekomst van het merk, maar ook op de toekomst van SWOCC. Deze publicatie introduceert verschillende begrippen, waar SWOCC later dieper op in zou gaan.

Praktische relevantie
Merken bevatten toegevoegde waarde, zowel voor de consument als voor de producent. Merken bestaan voor het grootste deel in het hoofd van de consument en zijn eigenlijk containers van betekenissen, zowel functioneel als emotioneel van aard. Een merk wordt in deze publicatie gedefinieerd als “een identificeerbaar product, dienst, plaats of persoon, waaraan voor de koper of gebruiker relevante, unieke symbolische waarden zijn toegevoegd die nauw aansluiten bij de behoeften van de consument. We spreken van een succesvol merk als het merk deze toegevoegde waarden onder druk van de concurrenten weet te behouden”.

In deze publicatie wordt achtereenvolgens beschreven welke functies een merk voor zowel consument als producent kan hebben en wat het uiteindelijke doel van de marketeer is. Elk merk kan in verschillende situaties, op uiteenlopende momenten meerdere functies hebben. Het gaat er uiteindelijk om dat er bij alle betrokkenen duidelijkheid ontstaat over wat (op dat moment, voor dat betreffende merk) de meest belangrijke functie van een merk voor de consument is. Het is vervolgens aan de marketeer om op basis van deze overeenstemming een helder plan voor de toekomst te formuleren.

Deze publicatie geeft een goed inzicht in wat merken zijn en bevat dé basiskennis voor iedereen die met merken te maken heeft. Een overzichtelijk geschreven publicatie, die gebruikt kan worden door iedereen die zijn (basis)merkenkennis even wil oppeppen, maar vooral ook als goede introductie in het merkdenken. De eerste publicatie die bij SWOCC verscheen heeft in tien jaar tijd amper aan relevantie ingeboet.

Wil je meer weten over merken en merkfuncties, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.