persoon

Giep Franzen

Delen:

Giep Franzen

Prof. Giep Franzen (1932-2020) was (emeritus) bijzonder hoogleraar in de Commerciële Communicatie vanwege het Genootschap voor Reclame aan de Universiteit van Amsterdam, afdeling Communicatiewetenschap. SWOCC is in 1995 aan de Universiteit van Amsterdam opgericht op initiatief van Giep Franzen.

In 1962 richtte hij samen met twee medevennoten het reclamebureau Franzen, Hey & Veltman op, dat in 1970 fuseerde tot het bureau FHV/BBDO. Tot 1990 was hij bestuursvoorzitter van BBDO Nederland.

Franzen werd onder andere door reclamepraktijkbeoefenaars zeer gewaardeerd. Dit heeft geleid tot toekenning van een aantal eerbewijzen, waaronder in 1990 de Gold Medal van European Association of Advertising Agencies en in 1993 de Coq de Grand Honneur van het GVR, het voormalig genootschap voor reclame. Daarnaast werd Franzen in 1991 uitgeroepen tot de Reclameman van het Jaar. In 2000 werd hij daarnaast door Nederlandse vakgenoten uitgeroepen tot Reclameman van de Eeuw.

Giep Franzen heeft een groot aantal boeken geschreven over merken en reclame. Veel van deze boeken zijn in het Nederlands en Engels uitgegeven. Enkele titels zijn:

  • Brand Portfolio and Brand Architecture Strategies (SWOCC-publicatie, 2009)
  • The Science and Art of Branding (2009)
  • Brand Equity and Brand Value (SWOCC-publicatie, 2007)
  • Wat drijft ons? – denken over motivatie sinds Darwin (2004)
  • Combineren van producten en merken (2000)
  • De Mentale wereld van merken (1999)
  • Brand Equity (SWOCC-publicatie, 1998)
  • Hoe reclame echt werkt – bevindingen uit empirisch onderzoek (1993)
  • Mensen, produkten en reclame – een handboek voor strategische reclameplanning (1993)

Giep Franzen heeft in 2008 zijn functie als bestuurslid van SWOCC neergelegd. Na zijn vertrek als bestuurslid is Giep als beschermheer tot 2019 verbonden gebleven aan de stichting. In 2019 is Mary Hoogerbrugge aangetreden als beschermvrouwe van SWOCC. Giep Franzen was tot op het laatst betrokken bij de gang van zaken bij SWOCC, als mentor en inspirator.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.