Persuasieve strategieën
Merken verschuiven naar visuele sociale media, met name Instagram, om hun boodschap te verspreiden. Gebruikers volgen en betrekken zich bij merken, creëren zelf merk-gerelateerde content en taggen merken in hun posts. De impact van deze persuasieve strategieën op sociale media-gebruikers is nog onduidelijk. Marie-Selien Fakkert onderzoekt samen met SWOCC hoe gebruikers vergelijkbare strategieën toepassen en hoe dit de betrokkenheid beïnvloedt. Zijn gebruikersposts net zo persuasief als die van merken, of mogelijk zelfs meer? De resultaten zullen bijdragen aan het begrip van persuasieve strategieën op visuele sociale media.
Misinformatie over merken
Veel merken krijgen te maken met onjuiste informatie die mensen over hen – op steeds grotere schaal – verspreiden. Dit gebeurt zowel tijdens crisissituaties als daarbuiten, bijvoorbeeld met als doel brand sabotage. De vraag is óf, hoe en op welke platformen merken moeten reageren wanneer ze het slachtoffer zijn van misinformatie. In veel gevallen zullen merken willen reageren op de misinformatie die over hen verspreid wordt. Misinformatie kan leiden tot reputatieschade en vervolgens tot bijvoorbeeld boycots of verminderd vertrouwen, met negatieve financiële gevolgen. Zonder duidelijke richtlijnen over hoe een merk het beste met misinformatie kan omgaan, is het lastig om hier beleid voor te maken. Dit SWOCC onderzoek zal bestaan uit een uitgebreid literatuuronderzoek en een experiment waarin bij verschillende misleidende boodschappen wordt onderzocht welke reactiestrategieën het gunstigste effect hebben op verschillende merkpercepties, zoals reputatie, vertrouwen en waardering van de correctiepoging.
Bureausamenwerking
Hoe werken klanten en bureaus effectief samen? Succesvolle merken zijn sterk door hun samenwerking met externe bureaus, maar wat effectieve samenwerking inhoudt, is vaag. De bureauwereld is tegenwoordig gefragmenteerd en technologie zoals AI veroorzaakt misverstanden tussen klanten en bureaus. In deze publicatie onderzoekt Daan Muntinga hoe klanten en bureaus effectief samenwerken, inclusief ontwikkeling, onderhoud, evaluatie, verschillende samenwerkingsmethoden, voor- en nadelen, en de invloed van marketingontwikkelingen. Met interviews van experts biedt het inzicht in effectieve klant-bureausamenwerking.
Effie x SWOCC
De Effie Awards zijn wereldwijd erkend als de meest prestigieuze vakprijzen binnen de marketing- en reclamebranche. Maar wat maakt een campagne werkelijk succesvol? SWOCC bundelt de krachten met Effie Nederland om hun inzendingen van de afgelopen tien jaar te analyseren en zo diepgaand inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen aan effectiviteit. Door een grondige inhoudelijke analyses van de cases worden trends en patronen blootgelegd die kunnen leiden tot nieuwe inzichten over strategie, creatieve uitvoering en impact. Deze samenwerking met partners VIA en bvA biedt merkprofessionals waardevolle handvatten voor het ontwikkelen van effectieve marketingcampagnes en versterkt het vertrouwen in de kracht van marketing en communicatie.