nieuws item

Lopend onderzoek 2024-2025

Publicatiedatum: 27 | 03 | 2024
Delen:
Conversational AI

Hoe kunnen conversational agents het best vormgegeven worden om effectief te zijn in klantenservice, marketing en e-commerce? De inzichten uit dit boekje zijn handzaam voor merkprofessionals die willen weten welke factoren van een conversational agent bijdragen aan een positieve waardering van de klant over het chatgesprek, de chatbot én het merk. Deze publicatie biedt handvatten aan zowel merken die al jarenlang een chatbotversie op hun website of sociale mediakanalen hebben staan, als aan professionals die aan het begin staan van chatbotontwikkeling en -integratie.

Virtuele influencers

Worden virtuele influencers de toekomst van influencer marketing? In deze publicatie onderzoeken Zeph van Berlo en Priska Breves hoe virtuele influencers, zoals Lil Miquela en de Nederlandse Esther Olofsson, zich tot elkaar en tot menselijke influencers verhouden. Zo willen we onder andere weten of AI- en virtuele influencers net zo overtuigend worden gevonden als menselijke influencers. De resultaten van dit onderzoek zullen relevant zijn voor de praktijk, omdat ze meer inzicht geven in hoe influencer marketing verandert en wat de impact van en de aantrekkingskracht van het inzetten van AI- en virtuele influencers kunnen zijn.

Bureausamenwerking

Hoe werken klanten en bureaus effectief samen? Succesvolle merken zijn sterk door hun samenwerking met externe bureaus, maar wat effectieve samenwerking inhoudt, is vaag. De bureauwereld is tegenwoordig gefragmenteerd en technologie zoals AI veroorzaakt misverstanden tussen klanten en bureaus. Deze publicatie onderzoekt hoe klanten en bureaus effectief samenwerken, inclusief ontwikkeling, onderhoud, evaluatie, verschillende samenwerkingsmethoden, voor- en nadelen, en de invloed van marketingontwikkelingen. Met interviews van experts biedt het inzicht in effectieve klant-bureausamenwerking.

Persuasieve strategieën

Merken verschuiven naar visuele sociale media, met name Instagram, om hun boodschap te verspreiden. Gebruikers volgen en betrekken zich bij merken, creëren zelf merk-gerelateerde content en taggen merken in hun posts. De impact van deze persuasieve strategieën op sociale media-gebruikers is nog onduidelijk. Marie-Selien Fakkert onderzoekt samen met SWOCC hoe gebruikers vergelijkbare strategieën toepassen en hoe dit de betrokkenheid beïnvloedt. Zijn gebruikersposts net zo persuasief als die van merken, of mogelijk zelfs meer? De resultaten zullen bijdragen aan het begrip van persuasieve strategieën op visuele sociale media.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.