nieuws item

Persuasieve strategieën in merk-gerelateerde visuele sociale media

Publicatiedatum: 07 | 12 | 2020
Delen:

Met de toenemende populariteit van visuele sociale media waarin beeld leidend is, zijn merken naar platformen zoals Instagram verhuisd om hun merkboodschap te verspreiden. Sociale media gebruikers volgen vaak merken op sociale media, houden zich bezig met deze content en creëren daarnaast zelf ook merk-gerelateerde content door bijvoorbeeld merken in hun posts te taggen. Dit zorgt ervoor dat we worden blootgesteld aan een grote hoeveelheid visuele merk-gerelateerde content met potentieel grote overtuigingskracht. De impact van dergelijke persuasieve strategieën op gebruikers van sociale media blijft echter onduidelijk.

Op dit moment zijn in geen enkele studie de persuasieve strategieën onderzocht die gebruikers toepassen in hun merk-gerelateerde content. Om te begrijpen hoe we online worden overtuigd, onderzoekt Marie-Selien Fakkert voor haar promotieonderzoek in hoeverre gebruikers persuasieve strategieën toepassen die merken ook gebruiken in visuele sociale media en hoe dit de betrokkenheid bij die content beïnvloedt. Zijn de merk-gerelateerde posts van gebruikers zoals jij en ik net zo persuasief of misschien nog wel meer persuasief dan de posts van merken of juist minder? Om dit te kunnen onderzoeken borduren we voort op persuasieve communicatietheorie en literatuur over sociale media.

Inmiddels zijn bijna 130 duizend Instagram-posts verzameld van gebruikers en merken binnen zeven verschillende branches. Momenteel vindt een inhoudsanalyse plaats met behulp van crowdcoding via Amazon Mechanical Turk om persuasieve strategieën in de content te identificeren. Deze crowdcoding-aanpak zorgt ervoor dat in het vervolgonderzoek machine vision methodes gemakkelijk kunnen worden toegepast om grootschalige geautomatiseerde inhoudsanalyses uit te voeren. Onze bevindingen zullen bijdragen aan het begrip van de acceptatie van persuasieve strategieën door ‘gewone’ gebruikers in een visuele sociale media-context.

Het project legt expliciet de nadruk op innovatieve onderzoeksmethoden die nog niet veel worden toegepast binnen de communicatiewetenschap. De bevindingen zullen bijdragen aan het begrip en de impact van overtuigende strategieën in visuele sociale media.

Marie-Selien Fakkert is in 2019 gestart met haar promotieonderzoek, dat ze in samenwerking met SWOCC uitvoert.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie