Nieuws

SWOCC21 november 2019

Koning in het land der merken

Andy Santegoeds

Andy Santegoeds

Bij de 35ste uitgave van de Effie Awards in Nederland was Koning Toto de opvallende winnaar. Met maar liefst twee gouden Effies in de hand keerden de Nederlandse Loterij en haar reclamebureau TBWA\Neboko naar huis. Het deed me denken aan de gouden dagen van weleer met de campagne van het koekjesmerk Bichoc met wijlen Bart de Graaff in de hoofdrol. “Zeg maar nee, dan krijg je er twee… Toevallig!”. Dat was nog in de tijd dat loyaliteit bevorderen door meer van hetzelfde te eten, schering en inslag was. Tegenwoordig hebben marketeers ‘How Brands Grow’ van effectiviteit-keizer Byron Sharp onder hun hoofdkussen liggen en is “loyaliteit denken” uit de gratie.

Lees verder

, SWOCC20 november 2019

Vacature: Office manager

SWOCC zoekt per direct een office manager met een passie voor communicatie, promotie en fondsenwerving voor 24 uur per week

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor communicatieprofessionals, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en blogs en het organiseren van workshops en lezingen. Het kantoor van SWOCC, met een schitterend uitzicht over Amsterdam, zit op de negende verdieping van het Roeterseilandcomplex van de UvA. SWOCC maakt wetenschappelijke kennis over marketing, communicatie en merken toegankelijk voor de praktijk. Hierdoor heb je veel contact met het bedrijfsleven en bieden we je een unieke kans kennis te maken met onderzoeksbureaus, grote corporates, reclamebureaus en onderwijsinstellingen.

Lees verder

SWOCC6 november 2019

Vacature: Communicatiestage

SWOCC zoekt een communicatie stagiair(e)

SWOCC bestaat volgend jaar 25 jaar en is op zoek naar een stagiair(e) die de communicatiemedewerker zal ondersteunen om diverse lustrumactiviteiten op te zetten. Je krijgt hierbij volop de gelegenheid je creativiteit en organisatietalent te tonen. Hiernaast krijg je de ruimte om een eigen communicatieproject op te pakken en kun je mogelijk je stageonderzoek bij SWOCC uitvoeren. Lees verder

SWOCC31 oktober 2019

SWOCC Modellenboek

Sponsoren gezocht voor vernieuwde editie

SWOCC modellenboek bijdrage

In 2006 publiceerde SWOCC het ‘SWOCC Modellenboek’: een overzicht van meer dan 100 modellen welke zowel grafisch worden gepresenteerd als inhoudelijk beschreven. SWOCC kreeg vaak het verzoek voor het uitbrengen van een vernieuwde editie. Volgend jaar bestaat SWOCC 25 jaar. Hét moment om aan deze wens invulling te geven.

Lees verder

SWOCC23 oktober 2019

Merken en het omgaan met activistische mediaprogramma’s

Frank Peters

Frank Peters

Activistische media hebben de rol in de samenleving overgenomen van de maatschappelijke organisaties. Programma’s als Radar, Kassa, De Opstandelingen, Zembla en Argos tonen zich steeds meer als de belangenbehartigers van de Nederlandse burger. En zelfs Nieuwsuur heeft inmiddels de verslaggeving ingeruild voor het zelf willen maken van het nieuws. Want de nieuwsvoorziening is overgenomen door social media.

Lees verder

SWOCC19 september 2019

Get woke, be stoked

Daan de Raaf

Daan de Raaf

Eind juli communiceerde Procter&Gamble dat ze 8 miljard zouden afschrijven op Gillette. P&G betaalde in 2005 $57 miljard voor Gillette, het grootste scheermerk ter wereld dat meer dan een eeuw oud is. Verschillende auteurs en experts zagen een verband met de eerdere We believe campagne waarin het bedrijf de vraag stelde “Is this the best a man can get?”. Het adresseerde toxic masculinity en speelde in op maatschappelijke discussies over #MeToo, diversiteit en pesten.

Lees verder

Tijs Timmerman21 augustus 2019

Alleen op een gezonde voedingsbodem kan een merk groeien

Tijs Timmerman

Tijs Timmerman

Mijn dagelijkse werk is het helpen van organisaties en het trainen van medewerkers in het waarom, hoe en wat van merkstrategie. Eén van de uitgangspunten is dat een sterk merk, naast een gezonde financiële impact, hoog scoort op drie consumentoordelen: relevantie, geloofwaardigheid en uniekheid. De positionering van het merk is daarvoor een belangrijk vertrekpunt.

Lees verder

Vacature: Communicatiemedewerker

SWOCC zoekt per direct een Communicatiemedewerker

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor communicatieprofessionals, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en blogs en het organiseren van workshops en lezingen. Het kantoor van SWOCC, met een schitterend uitzicht over Amsterdam, zit op de negende verdieping van het Roeterseilandcomplex van de UvA. SWOCC maakt wetenschappelijke kennis over marketing, communicatie en merken toegankelijk voor de praktijk. Hierdoor heb je veel contact met het bedrijfsleven en bieden we je een unieke kans kennis te maken met onderzoeksbureaus, grote corporates, reclamebureaus en onderwijsinstellingen.

Lees verder