Nieuws

Jasper Bronner17 maart 2020

Branding in content marketing: van ‘vies’ woord naar omarming

Jasper Bronner

Jasper Bronner

Het is een hardnekkig verschijnsel: discussie over de mate van branding bij content campagnes. En doorgaans is de slotsom dat het vooral zo subtiel mogelijk gedaan moet worden omdat men het anders geen aandacht geeft of onsympathiek vindt. Een kapitale fout en nog onjuist ook. Een verandering van inzicht in deze branding discussie is essentieel om de impact van reclame een broodnodige boost te geven.

Lees verder

SWOCC5 maart 2020

Werkstudent gezocht

Werkstudent voor lancering website en CRM (eind maart tot eind april)

werkstudent SWOCC vacature

Medio mei lanceert SWOCC haar nieuwe website. Om dit mogelijk te maken zijn we op zoek naar een werkstudent die van eind maart tot eind april voor 2 tot 4 dagen per week beschikbaar is om te helpen met het voorbereiden van content voor de websitelancering en het updaten van het CRM systeem om gebruikers toegang te kunnen geven tot de website.

Lees verder

SWOCC25 februari 2020

Waarom een marktgerichte merkportfolio niet altijd een goed idee is

Onno Maathuis

Recentelijk kondigde KPN aan dat ze, in navolging van Planet Internet, Hi en Telfort, ook voornemens was XS4all te integreren in KPN. Vanuit marketing en merkbouw geredeneerd kan dat een goed idee zijn: het concentreren van alle efforts op één merk is een ‘Byron-Sharp-proof-beslissing’. Maar er bleek bij KPN een verschil met de voorgaande merkoperaties’: XS4all was namelijk niet zomaar een merk, maar het vertegenwoordigde een organisatieonderdeel met een relatief hoge autonomie en een eigen cultuur. De daaropvolgende discussie leek voor de bühne misschien te gaan over de vraag of klanten al dan niet bewust voor XS4all kiezen, en of er in de markt ruimte is voor een ‘eigenzinnige niche propositie’. Maar de onderliggende discussie ging eigenlijk over autonomie en culturele eigenheid: over de vrijheid van het management om zelfstandig beslissingen te nemen en de identificatie van medewerkers.   Lees verder

SWOCC29 januari 2020

Merkmodellen: De SWOCC Selectie

Sponsoren gezocht voor vernieuwde editie 'Modellenboek'

SWOCC modellenboek bijdrage

In 2006 publiceerde SWOCC het ‘SWOCC Modellenboek’: een overzicht van meer dan 100 modellen welke zowel grafisch worden gepresenteerd als inhoudelijk beschreven. SWOCC kreeg vaak het verzoek voor het uitbrengen van een vernieuwde editie. In 2020 bestaat SWOCC 25 jaar. Hét moment om aan deze wens invulling te geven.

Lees verder

SWOCC21 januari 2020

Heeft het merk een merkprobleem?

Rob Revet

Rob Revet

Je hebt merken en probleemmerken. Probleemmerken zijn merken met zwakke of negatieve associaties die hun groei of voortbestaan bedreigen. Die merken vind je overal. Zelfs in de beste families. Zo ontdekte voedselfabrikant Heinz Kraft het afgelopen jaar dat het een aantal probleemmerken heeft. Door bezuinigingen op merkcommunicatie en productontwikkeling moest het ruim 15 miljard dollar aan merkwaarde afschrijven. Helaas staat dit voorbeeld niet helemaal op zichzelf. De effectiviteit van merken neemt de laatste jaren namelijk steeds meer af. Je kunt je daarom afvragen of het merk anno 2020 niet zelf een merkprobleem heeft.

Lees verder

SWOCC15 januari 2020

Maak kennis met de redactie!

Aangezien de eerste stappen rondom de vernieuwing van het Modellenboek al gezet zijn, wordt het tijd om de redactie aan jullie voor te stellen. Deze redactie is immers medeverantwoordelijk voor “Merkmodellen: De SWOCC Selectie”. Zij zullen samen met SWOCC namelijk toewerken naar een geheel gedigitaliseerde versie van het oude Modellenboek. De redactie bestaat uit:
Lees verder