Nieuws

SWOCC19 mei 2020

RUBRIEK: Het communicatievak in tijden van de corona-crisis

“De coronacrisis brengt ook winst”

Frank Peters swocc

Door de corona-crisis verandert het landschap enorm en wordt onze industrie geraakt. Toch zien we bij ook veel veerkracht en aanpassingsvermogen, met nieuwe initiatieven en denkwijzen die door de crisis tot stand komen. Daarom spreken we wekelijks met onze begunstigers over de impact van deze crisis op hun organisatie.

Zo spraken we deze week met Frank Peters (oprichter en eigenaar van VIRTUS Communications) en legden we aan hem de stelling ‘Tijdens de corona-crisis bewijst het communicatievak zijn waarde’ voor.

Lees verder

SWOCC6 mei 2020

RUBRIEK: Het communicatievak in tijden van de corona-crisis

Door de corona-crisis verandert het landschap enorm en wordt onze industrie geraakt. Toch zien we bij ook veel veerkracht en aanpassingsvermogen, met nieuwe initiatieven en denkwijzen die door de crisis tot stand komen. Daarom spreken we wekelijks met onze begunstigers over de impact van deze crisis op hun organisatie.

Zo spraken we ook met Willem Jan Lems (Chief Commercial Officer bij Blendle) en legden we aan hem de stelling ‘Tijdens de corona-crisis bewijst het communicatievak zijn waarde’ voor.

Lees verder

Frank Peters20 april 2020

De uitdaging van merkmanagement in crisistijd

Frank Peters

Frank Peters

De huidige Corona-crisis laat zien dat veel merken worstelen met de vraag hoe ze juist nu in crisistijd kunnen blijven communiceren. In een tijd als deze wordt er al snel gekort op de marketingcommunicatie-budgetten, maar tegelijkertijd wil je niet stil zitten en zichtbaar blijven als merk. Je moet je daarbij natuurlijk de vraag stellen of jouw nieuwe of bestaande campagne past in deze tijd. Of liggen er juist kansen door als merk nu in te haken op de actualiteit van de crisis? Kortom, er zijn legio vragen en uitdagingen. Voor welke optie je ook kiest als merkmanager, zorg ervoor dat je zeer bewuste keuzes maakt, die passen bij het merk en aansluiten bij de verwachtingen van de interne en externe omgeving.

Lees verder

Jasper Bronner17 maart 2020

Branding in content marketing: van ‘vies’ woord naar omarming

Jasper Bronner

Jasper Bronner

Het is een hardnekkig verschijnsel: discussie over de mate van branding bij content campagnes. En doorgaans is de slotsom dat het vooral zo subtiel mogelijk gedaan moet worden omdat men het anders geen aandacht geeft of onsympathiek vindt. Een kapitale fout en nog onjuist ook. Een verandering van inzicht in deze branding discussie is essentieel om de impact van reclame een broodnodige boost te geven.

Lees verder

SWOCC25 februari 2020

Waarom een marktgerichte merkportfolio niet altijd een goed idee is

Onno Maathuis

Recentelijk kondigde KPN aan dat ze, in navolging van Planet Internet, Hi en Telfort, ook voornemens was XS4all te integreren in KPN. Vanuit marketing en merkbouw geredeneerd kan dat een goed idee zijn: het concentreren van alle efforts op één merk is een ‘Byron-Sharp-proof-beslissing’. Maar er bleek bij KPN een verschil met de voorgaande merkoperaties’: XS4all was namelijk niet zomaar een merk, maar het vertegenwoordigde een organisatieonderdeel met een relatief hoge autonomie en een eigen cultuur. De daaropvolgende discussie leek voor de bühne misschien te gaan over de vraag of klanten al dan niet bewust voor XS4all kiezen, en of er in de markt ruimte is voor een ‘eigenzinnige niche propositie’. Maar de onderliggende discussie ging eigenlijk over autonomie en culturele eigenheid: over de vrijheid van het management om zelfstandig beslissingen te nemen en de identificatie van medewerkers.   Lees verder

SWOCC29 januari 2020

Merkmodellen: De SWOCC Selectie

Sponsoren gezocht voor vernieuwde editie 'Modellenboek'

SWOCC modellenboek bijdrage

In 2006 publiceerde SWOCC het ‘SWOCC Modellenboek’: een overzicht van meer dan 100 modellen welke zowel grafisch worden gepresenteerd als inhoudelijk beschreven. SWOCC kreeg vaak het verzoek voor het uitbrengen van een vernieuwde editie. In 2020 bestaat SWOCC 25 jaar. Hét moment om aan deze wens invulling te geven.

Lees verder