Nieuws

, SWOCC16 januari 2020

SWOCC Workshop Merkmedewerkers: de rollen in actie

Merkmedewerkers de rollen in actie

Medewerkers die dagelijks in contact staan met de klant vormen het visitekaartje van een organisatie, maar versterkt hun gedrag het merk eigenlijk wel? In branding concentreren we ons vaak op massamedia campagnes of social media presence, maar onze percepties van een merk komen voor een groot deel tot stand tijdens daadwerkelijke merkervaringen. Doordat veel gedragingen volgens de regels zijn, loopt het veelal gescript, maar er vinden ook geregeld ongewone situaties plaats. Hoe zou jij je gedragen als medewerker die in contact staat met de klant?

Lees verder

SWOCC15 januari 2020

Maak kennis met de redactie!

Aangezien de eerste stappen rondom de vernieuwing van het Modellenboek al gezet zijn, wordt het tijd om de redactie aan jullie voor te stellen. Deze redactie is immers medeverantwoordelijk voor “Merkmodellen: De SWOCC Selectie”. Zij zullen samen met SWOCC namelijk toewerken naar een geheel gedigitaliseerde versie van het oude Modellenboek. De redactie bestaat uit:
Lees verder

SWOCC17 december 2019

De jaren ’20

Jori van de Spijker

Jori van de Spijker

Wat vliegt de tijd, ineens staat het nieuwe jaar voor de deur. En niet zomaar een jaar, maar het jaar 2020.  Hoeveel marketingplannen zijn er het afgelopen decennium niet geschreven met dat magische jaar als deadline? Grootse plannen, hoge ambities en vooral rigoureus andere marketing. Want we waren er allemaal van overtuigd dat marketing in 2020 fundamenteel anders zou zijn en dat er nieuwe wetten zouden gelden voor succes. En nu is het zo ver: wat is ervan terecht gekomen en wat kunnen we daarvan leren?

Lees verder

SWOCC16 december 2019

Merkmodellen: De SWOCC Selectie

Sponsoren gezocht voor vernieuwde editie 'Modellenboek'

SWOCC modellenboek bijdrage

In 2006 publiceerde SWOCC het ‘SWOCC Modellenboek’: een overzicht van meer dan 100 modellen welke zowel grafisch worden gepresenteerd als inhoudelijk beschreven. SWOCC kreeg vaak het verzoek voor het uitbrengen van een vernieuwde editie. In 2020 bestaat SWOCC 25 jaar. Hét moment om aan deze wens invulling te geven.

Lees verder

SWOCC21 november 2019

Koning in het land der merken

Andy Santegoeds

Andy Santegoeds

Bij de 35ste uitgave van de Effie Awards in Nederland was Koning Toto de opvallende winnaar. Met maar liefst twee gouden Effies in de hand keerden de Nederlandse Loterij en haar reclamebureau TBWA\Neboko naar huis. Het deed me denken aan de gouden dagen van weleer met de campagne van het koekjesmerk Bichoc met wijlen Bart de Graaff in de hoofdrol. “Zeg maar nee, dan krijg je er twee… Toevallig!”. Dat was nog in de tijd dat loyaliteit bevorderen door meer van hetzelfde te eten, schering en inslag was. Tegenwoordig hebben marketeers ‘How Brands Grow’ van effectiviteit-keizer Byron Sharp onder hun hoofdkussen liggen en is “loyaliteit denken” uit de gratie.

Lees verder

SWOCC6 november 2019

Vacature: Communicatiestage

SWOCC zoekt een communicatie stagiair(e)

SWOCC bestaat volgend jaar 25 jaar en is op zoek naar een stagiair(e) die de communicatiemedewerker zal ondersteunen om diverse lustrumactiviteiten op te zetten. Je krijgt hierbij volop de gelegenheid je creativiteit en organisatietalent te tonen. Hiernaast krijg je de ruimte om een eigen communicatieproject op te pakken en kun je mogelijk je stageonderzoek bij SWOCC uitvoeren. Lees verder

SWOCC23 oktober 2019

Merken en het omgaan met activistische mediaprogramma’s

Frank Peters

Frank Peters

Activistische media hebben de rol in de samenleving overgenomen van de maatschappelijke organisaties. Programma’s als Radar, Kassa, De Opstandelingen, Zembla en Argos tonen zich steeds meer als de belangenbehartigers van de Nederlandse burger. En zelfs Nieuwsuur heeft inmiddels de verslaggeving ingeruild voor het zelf willen maken van het nieuws. Want de nieuwsvoorziening is overgenomen door social media.

Lees verder

SWOCC19 september 2019

Get woke, be stoked

Daan de Raaf

Daan de Raaf

Eind juli communiceerde Procter&Gamble dat ze 8 miljard zouden afschrijven op Gillette. P&G betaalde in 2005 $57 miljard voor Gillette, het grootste scheermerk ter wereld dat meer dan een eeuw oud is. Verschillende auteurs en experts zagen een verband met de eerdere We believe campagne waarin het bedrijf de vraag stelde “Is this the best a man can get?”. Het adresseerde toxic masculinity en speelde in op maatschappelijke discussies over #MeToo, diversiteit en pesten.

Lees verder