Nieuws

Lynnemore van Ommen21 februari 2018

Hoe ‘echte’ merken zich manifesteren in een ‘onechte’ werkelijkheid

Norbert Mirani

Norbert Mirani_brands

Andy Mosmans kwam onlangs met de stelling ‘merken bestaan niet’ met als ondertitel: het zijn ‘hardwired’ associatienetwerken in het brein. Kort samengevat komt het erop neer dat het gaat om ontastbare mentale constructen, die symbolisch wel degelijk betekenis geven aan ons bestaan. Als iemand een muziekfestival noemt als favoriete merk kijken we daar niet van op. Zo’n festival is als product een mentaal construct: een herinnering, een subjectieve waarneming, die we als ‘waarheid’ ervaren. Een beleving tijdens een festival kan ‘gevangen’ worden via een klik op onze mobiel. Zo blijft de herinnering tastbaar. Lees verder

SWOCC19 februari 2018

Gepersonaliseerde communicatie & privacy wet en regelgeving

Privacy wet en regelgeving

Gepersonaliseerde communicatie is vaak effectief, maar zorgen omtrent privacy liggen altijd op de loer. De balans tussen relevante communicatie en privacy is een wankel evenwicht. De nieuwe privacy wet- en regelgeving heeft tot doel de controle over persoonsdata terug te geven aan de consumenten. Tot 25 mei 2018 hebben bedrijven de tijd om marketingactiviteiten in overeenstemming te brengen met de nieuwe privacywetgeving: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), of in het Engels GDPR. Veel bedrijven zijn hier dan ook druk mee. Lees verder

SWOCC18 februari 2018

SWOCC Bijeenkomst: Influencer Marketing

Influencer Marketing

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Er valt tegenwoordig dan ook goed brood te verdienen met zulke online activiteiten. Sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Maar is influencer marketing eigenlijk geschikt voor jouw organisatie? Lees verder

Erik Ruts24 januari 2018

Sponsoring werkt! Maar hoe?

Erik Ruts

Erik Ruts

Sponsoring is overal. Bij de sportclub, in het stadion en het theater, bij festivals en evenementen. Maar ook bij bijzondere initiatieven, goede doelen, opvallende ideeën en extreme avonturen. Overal kom je sponsors tegen. Vaak via opdringerige logosmijterij op elk denkbaar oppervlak (er zijn zelfs atleten met getatoeëerd sponsorlogo’s – zucht). Maar gelukkig ook via opvallende en verrassende activaties waarbij de sponsoring gebruikt wordt om consumenten aan te spreken. Lees verder

SWOCC19 december 2017

SWOCC Kennispartner Masterclass Merk, Communicatie & Media

Amsterdam Advanced Graduate School

SWOCC is sinds oktober dit jaar verbonden als kennispartner aan de masterclass digital marketing en communicatie van de Amsterdam Advanced Graduate School (AAGS), van de UvA. Vanwege het grote succes en het enthousiasme van de deelnemers aan de masterclass, start op 29 maart 2018 het vervolg: Merk, Communicatie & Media. Lees verder

SWOCC13 december 2017

Startup Branding: Een goed begin is het halve merk

Andy Mosmans

Andy Mosmans

Startups zijn wereldwijd hot. Ook Nederland koestert deze vernieuwende bedrijven in de hoop dat ze uitgroeien tot duurzaam succesvolle ondernemingen. Maar lang niet alle startups komen overtuigend uit de startblokken. Ruim 90% verlaat de wedstrijd voortijdig. De grote uitdaging is dus om van meer startups daadwerkelijk sterren te maken. Lees verder

Frank Peters25 november 2017

Crisiscommunicatie voorkomen? Ga de dialoog aan met de omgeving!

Frank Peters

Frank Peters

Campagnes kunnen een belangrijke oorzaak zijn voor het ontstaan van een crisis bij merken. Het overkwam onlangs Dove nog. Het merk kwam negatief in het nieuws met de campagne waarin een ‘gekleurde’ persoon veranderde in een blanke persoon. Deze campagne werd niet getolereerd door de omgeving en dus was Dove genoodzaakt in te grijpen. Het gebeurde Dove al eerder met bijvoorbeeld de productverpakkingen in de vorm van vrouwenlichamen. En het is niet alleen Dove die dit overkomt.

Lees verder