nieuws item

Maak kennis met Eva van Reijmersdal - voorzitter van het bestuur van SWOCC

Publicatiedatum: 05 | 02 | 2025
Delen:

Amsterdam, januari 2025 – Dr. Eva van Reijmersdal is per december 2024 de nieuwe voorzitter van het bestuur van SWOCC. We vroegen haar om zichzelf en haar visie voor SWOCC voor de komende jaren kort voor te stellen in een mini-interview. Maak kennis met Eva!

 

Eva van Reijmersdal bnw

Eva van Reijmersdal

Eva is Universitair Hoofddocent Persuasieve Communicatie bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de invloed van sponsored content (waaronder influencer marketing) op kinderen en volwassenen. Daarnaast wil zij met haar onderzoek bijdragen aan het vergroten van transparantie van dit soort vormen van reclame en zo bijdragen aan eerlijkere communicatie.

 

Wat inspireerde je om je nieuwe rol als voorzitter van het SWOCC Bestuur te aanvaarden, en wat hoop je in deze rol te bereiken?

“Ik heb me altijd sterk verbonden gevoeld met SWOCC. Tijdens mijn studie liep ik stage bij SWOCC en dat is de start van mijn onderzoek carrière geweest. Daarna heb ik regelmatig gesproken op SWOCC bijeenkomsten, schreef ik een SWOCC boekje over Influencer Marketing samen met Tatiana Domingues Aguiar en was ik jarenlang voorzitter van de jury van de SWOCC scriptieprijs. Dus toen de functie van bestuursvoorzitter vrijkwam hoefde ik niet lang te twijfelen.

Wat ik hoop te bereiken is om het bereik van SWOCC nog verder te vergroten. Iedereen die zich met merken en communicatie bezighoudt in Nederland zou SWOCC moeten kennen. Het is voor SWOCC belangrijk om verbinding te houden en blijven maken met de jonge, nieuwe professionals in ons veld. Ook moet er aandacht zijn voor de zichtbaarheid van SWOCC buiten de randstad. Daarnaast wil ik me ervoor inzetten dat we blijven streven naar hoogwaardige en vooral relevante wetenschappelijke onderzoeken met een duidelijke waarde voor de merk en communicatiepraktijk.”

 

Hoe zie je de samenwerking tussen de academische wereld en de praktijk van communicatie verder ontwikkelen in de komende jaren? 

“Gezien de maatschappelijke uitdagingen op het gebied van AI, maar ook op het gebied van duurzaamheid en het afkalvende vertrouwen in merken, de overheid en instituties, denk ik dat we elkaar meer nodig hebben dan ooit. Alleen door naar elkaar te luisteren en elkaar steeds te blijven opzoeken, kunnen we deze uitdagingen samen het hoofd bieden. Wetenschappers moeten al in een veel eerder stadium praten met de communicatiepraktijk om samen te komen tot relevante onderzoeksvragen en om elkaar te inspireren. Wachten met elkaar ontmoeten en de discussie aan gaan tot het onderzoek klaar is, is niet meer van deze tijd. Wat dat betreft is de werkwijze van SWOCC een heel sterk voorbeeld voor beide partijen en iets wat we moeten koesteren en uitbouwen.”

 

Op welke manier denk je dat de opkomst van nieuwe technologieën en ontwikkelingen (bijv. AI en big data) de communicatiepraktijk zal veranderen, en wat kan SWOCC doen om hierop voorbereid te zijn?

“De ontwikkeling van nieuwe technologieën gaat razendsnel en de invloed hiervan op de communicatiepraktijk zal ongekend groot zijn. De voorgenomen investeringen in AI in bijvoorbeeld Amerika, maar ook de openlijke invloed daar van big tech op de politiek en andersom zullen leiden tot een enorme versnelling van deze ontwikkelingen. Het blijft voor SWOCC van essentieel belang om samen met de praktijk de onderzoeksagenda te bepalen en daarbij ook de jongere generatie van communicatie- en merkprofessionals te betrekken. Daarnaast lijkt het me goed als SWOCC ook techspecialisten betrekt bij onderzoeken en bijeenkomsten om zicht te houden op deze ontwikkelingen.”

 

Meer informatie over de bestuur-leden van SWOCC is hier te vinden.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.