Charlotte van Hooijdonk, Yvette Linders, Renske van Enschot, Marloes van Moort en Christine Liebrecht van de Universiteit Utrecht hebben de SWOCC Research Grant 2024 gewonnen met hun onderzoeksvoorstel over hoe merken effectief hun reputatie kunnen managen door adequaat te reageren op misinformatie.
Veel merken krijgen te maken met onjuiste informatie die mensen over hen – op steeds grotere schaal – verspreiden. Dit gebeurt zowel tijdens crisissituaties als daarbuiten, bijvoorbeeld met als doel brand sabotage. Zo werd er over Starbucks de misinformatie verspreid dat het bedrijf mensen zonder verblijfsvergunning een gratis frappuccino zouden geven op ‘Dreamer Day’. Hierdoor kwam het merk onder vuur te liggen, met name vanuit rechts-conservatieve hoek. Om imagoschade te beperken, koos Starbucks ervoor om onder andere via verschillende social media-platformen te reageren op de onjuiste informatie.
De vraag is óf, hoe en op welke platformen merken moeten reageren wanneer ze het slachtoffer zijn van misinformatie. In veel gevallen zullen merken willen reageren op de misinformatie die over hen verspreid wordt. Misinformatie kan leiden tot reputatieschade en vervolgens tot bijvoorbeeld boycots of verminderd vertrouwen, met negatieve financiële gevolgen. Zonder duidelijke richtlijnen over hoe een merk het beste met misinformatie kan omgaan, is het lastig om hier beleid voor te maken. Het SWOCC onderzoek zal bestaan uit een uitgebreid literatuuronderzoek en een experiment waarin bij verschillende misleidende boodschappen wordt onderzocht welke reactiestrategieën het gunstigste effect hebben op verschillende merkpercepties, zoals reputatie, vertrouwen en waardering van de correctiepoging.
De jury was erg enthousiast over het voorstel en geeft het volgende aan: “Het onderwerp is actueel en in het voorstel wordt goed aangegeven waarom het onderzoek relevant is voor zowel de wetenschap als praktijk. Door de opkomst van AI wordt misinformatie een nog relevanter thema. Ook is het een onderwerp waar nog niet veel over bekend is. Het onderzoek is vernieuwend en bouwt voort op bestaande theorieën over het ontkrachten van misinformatie”.
De SWOCC Open Research Grant is een grant voor een publicatie op basis van een zelfgeschreven voorstel, toegekend door middel van een open competitie. Dit gebeurt op basis van een beoordelingsproces door juryleden vanuit de wetenschap en de praktijk. SWOCC wil haar juryleden danken voor hun expertise en waardevolle inzichten! De juryleden waren dit jaar Edith Smit (Professor Communication Science, Universiteit van Amsterdam – voorzitter), Boris Nihom (Chief Executive Officer, Denstu Creative Amsterdam), Jori van de Spijker (Global Commercial Director, DVJ Insights), Mary Hoogerbrugge (Merkspecialist, De Positioneerders) en Suzanne de Bakker (Hoofddocent Behavioural Communication, Hogeschool Utrecht).