Raad van Advies

Daan de Raaf

Daan de Raaf

Daan de Raaf is zelfstandig strateeg. Hiervoor was hij ruim drie jaar lang Executive Strategy Director bij J. Walter Thompson Amsterdam. Daarvoor werkte hij meer dan 11 jaar als Strategy Director bij DDB Amsterdam. Na zijn studie Business Administration aan de Erasmus Universiteit, werkte hij als communicatieconsultant en later als consultant change management. Tegelijkertijd promoveerde hij echter ook.

In 2000 rondde hij zijn proefschrift Negative publicity and brands af en werkte hij vervolgens meer dan vijf jaar als managementconsultant op het gebied van verandermanagement. Met zijn functie bij DDB kwam hij terug naar het werkveld van merken en communicatie.

Daan is ook nog altijd betrokken bij de wetenschappelijke wereld. Hij geeft aan de Erasmus Universiteit een collegereeks getiteld Brand Storm, is gastspreker bij verschillende vakken en betrokken bij uiteenlopende onderzoeksprojecten.

Zijn bijzondere interesse gaat uit naar de relatie tussen merkbeleid en organisatie. Veel van zijn projecten gaan over de rol van het merk in strategieontwikkeling en -implementatie. Hij heeft veel bedrijven ondersteund bij het definiëren van hun merk en het uitwerken van de gevolgen van hun keuzes. Hij heeft bij DDB een yellow paper gepubliceerd met als titel: Unleashing the future. Ook spreekt hij op congressen en publiceert in vakbladen over merkbeleid en reclame. Hij schrijft een column over trends in Marketing Tribune.

Daan heeft twee dochters en woont samen in Den Haag. Sinds 2014 maakt hij deel uit van de Raad van Advies van SWOCC.