Andy Santegoeds is Senior Consultant bij MetrixLab en sinds 1988 actief met onderzoek naar reclame, media en merken. In de periode 2013-2022 was Andy lid van het bestuur van de stichting. Hij is lid van de redactie van de SWOCC Selectie.
“Over merken, communicatie, mensen en organisaties zijn we nog lang niet uitgeleerd. Juist daarom is het zo goed dat SWOCC er is. Voor velen is SWOCC een bron van kennis die losse punten met elkaar verbindt, die de feiten van de fabels onderscheidt, en je een andere kant van dezelfde medaille laat zien.”
Na afronding van de studie HEAO-CE startte Andy bij buitenreclame-exploitant Alrecon Media om in 1992 als mediaplanner bij mediabureau Carat Nederland te gaan werken. In 1994 stapte hij over naar media-exploitant IP waar hij diverse marketing- en researchfuncties bekleedde met als focus TV/Radio/Print. In 1999 volgde de overgang naar de programma-afdeling van RTL Nederland, waar hij verantwoordelijk was voor onder meer (internationaal) marktonderzoek naar content op TV. Vanaf 2005 gaf hij leiding aan de afdeling Research & Intelligence van RTL Nederland met als specialisatie reclame-effectonderzoek. In 2009 maakte Andy de overstap naar online onderzoeksbureau MetrixLab, waar hij als consultant zowel nationale als internationale klanten adviseert over merken, media en reclame. Sinds 2020 werkt hij daar als Senior Consultant in het Global Technology Innovation and Consultancy-team.
Andy schrijft regelmatig columns voor vakbladen en websites, spreekt op congressen over media, merken, reclame & onderzoek en was jurylid bij onder meer EFFIE en AMMA-Awards.
Swocc Publicaties
- SWOCC Selectie 2024 - 3: AI
- SWOCC Selectie 2024 - 2: Merkportfolio strategieën
- SWOCC Selectie 2024 - 1
- SWOCC Selectie 2023 - 4: Sportsponsoring
- SWOCC Selectie 2023 - 3: Merkgroei
- SWOCC Selectie 2023 - 2
- SWOCC Selectie 2023 - 1: Merken in magere tijden
- Brandr: Kroniek van het ontstaan en de ontwikkeling van merken