Woord van de redactie
In de eerste SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2024 worden vijf wetenschappelijke artikelen gepresenteerd met relevante inzichten voor de communicatiebranche op het gebied van advertentie wear-out, merkactivisme, merkhaat, productschoonheid en hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt.
Inhoud:
1. Van haat (weer) terug naar liefde: kunnen merken vergeven worden?
Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)
Merkhaat is een complexe emotie die niet zomaar ontstaat. Wat zijn de antecedenten ervan en nog belangrijker, hoe kunnen merken weer wat liefde terugwinnen? In ‘Van haat (weer) terug naar liefde: kunnen merken vergeven worden?’ wordt het effect van merkhaat op consumentengedrag en vergeving onderzocht.
2. De effectiviteit van advertenties: Bestaat er ook wear-out van wear-out?
Van Andy Santegoeds (Senior Solution Consultant bij MetrixLab)
Het regelmatig zien van dezelfde reclame kan irritatie oproepen en gevolgen hebben voor de effectiviteit ervan, ook wel bekend als wear-out. Maar kan dit effect op lange termijn ook weer omkeren? In ‘De effectiviteit van advertenties: Bestaat er ook wear-out van wear-out?’ wordt aangetoond dat het negatieve effect over tijd kan verminderen.
3. De impact van advisering door consumenten op merkactivisme
Van Onno Maathuis (Oprichter van De Positioneerders)
Merken die zich uitspreken over een sociaal of politiek (omstreden) standpunt, zullen namelijk geconfronteerd worden met voor- en tegenstanders. In ‘Hoe merkactivisme kan worden beïnvloed door de eigen consument’ wordt aangetoond dat consumenten betrekken bij jouw merk en ideeën positieve gevolgen kan hebben.
4. Design mag wat kosten: Waarom doen we meer moeite voor mooie producten?
Van Remko Herremans (Merkstrateeg bij ABN AMRO)
De aantrekkingskracht van schoonheid komt deels voort uit de perceptie van schaarste. Men doet meer moeite op gebied van zowel tijd als geld om mooie producten te bezitten. In ‘Design mag wat kosten: Waarom doen we meer moeite voor mooie producten?’ worden meerdere onderzoeken samengevoegd om deze vraag te beantwoorden.
5. Hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt
Van Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience)
Interne productupgrades worden steeds vaker in de markt geïntroduceerd. Maar als de ‘nieuwe’ upgrade al in het origineel verkochte product zat, kunnen consumenten zich verraden voelen. In ‘Hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt’ worden de effecten van verraad op productupgrades onderzocht.
Wil je je kennis vergroten? Bestel dan nu de eerste uitgave van de SWOCC Selectie 2024 hieronder.