In de eerste SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2023 staat het thema ‘Merken in magere tijden’ centraal. Zes wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten voor merken in perioden van laagconjunctuur. Er wordt gesproken over merkallianties, investeringen, consumentengedrag, maatschappelijk verantwoord ondernemen en marketingstrategieën.
INHOUD:
Het effect van verschillende marketingstrategieën op marktpositie (Andy Santegoeds) – dit artikel is voor het eerst ook als audio beschikbaar!
1. Kansen benutten in tijden van crisis: gebruik de gehele marketingmix
Wat shared brand equity betekent voor merken (Onno Maathuis)
2. De waarde van merkallianties in goede én slechte tijden
Succesvolle productlanceringen tijdens een crisis (Bart Soels)
3. Hoe innoveer je je uit een crisis?
De gedragsveranderingen van consumenten gedurende en na een crisis (Merel van Hengstum)
4. Beter blijven(d) besparen: hoe recessies consumentengedrag permanent veranderen
De rol van MVO-initiatieven tijdens een crisis (Daan Muntinga)
5. Goed doen in slechte tijden: een goed idee?
Waarom vrouwen tijdens een recessie meer geld uitgeven aan cosmetica (Remko Herremans)
6. Lipstick-effect kleurt toch wat bleekjes