Woord van de redactie
In de tweede SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2023 presenteren we vijf samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Ze bieden inspiratie voor praktische toepassingen in het marketing en communicatievak op het gebied van duurzame merkextensies, advertentiesoorten, merkwaarde, kunstmatige intelligentie en nepreclames.
Inhoud:
1. Groen voor goed of groen voor geld?
Van Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience)
Voor veel bedrijven is de introductie van duurzame producten een populaire strategie geworden. Echter, waar duurzame merkextensies de mogelijkheid bieden om het merkimago te verbeteren, brengen ze ook risico’s met zich mee. In ‘Groen voor goed of groen voor geld?’ wordt gekeken naar het effect van duurzame merkextensies op merkimago en consumentenpercepties.
2. Een narratief over verleden, heden en toekomst: Zo creëer je merkwaarde voor jouw bedrijf
Van Daan Muntinga (Strategy Director Mensch)
Sterke merken vertellen vaak een overtuigend verhaal over hun oorsprong, groei en bestemming. In ‘Een narratief over verleden, heden en toekomst: Zo creëer je merkwaarde voor jouw bedrijf’ betoogt hoogleraar Kevin Keller dat deze ontastbare eigenschappen van groter belang zijn voor merkwaarde dan tastbare eigenschappen.
3. Hoe organiseer je creativiteit in een wereld van kunstmatige intelligentie en marketing?
Van Andy Santegoeds (Senior Solution Consultant bij MetrixLab)
De opkomst van kunstmatige intelligentie heeft een impact op marketeers. Niet alleen doordat er taken kunnen worden overgenomen, maar ook doordat er nu andere vaardigheden van marketeers worden gevraagd om te kunnen blijven functioneren. In ‘Hoe organiseer je creativiteit in een wereld van kunstmatige intelligentie en marketing?’ spreken Ameen et al. over dit onderwerp.
4. De metafoor heeft een streepje voor
Van Remko Herremans (Merkstrateeg bij ABN AMRO)
Advertenties kunnen verschillende technieken bevatten om de ontvanger te overtuigen van de boodschap. In de samenvatting ‘De metafoor heeft een streepje voor’ wordt de effectiviteit van functionele, emotionele en metaforische advertenties vergeleken door herinnering en herkenning op zowel korte als lange termijn weer te geven.
5. Hoe bereid je je voor op een tijdperk van nepreclames?
Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)
Met behulp van recente technologische ontwikkelingen kunnen advertenties nu nog vaker en makkelijker worden gemanipuleerd. Heeft dit echter ook een effect op de overtuigingskracht van deze gemanipuleerde advertentie? De samenvatting ‘Hoe bereid je je voor op een tijdperk van nepreclames?’ geeft antwoord op deze vraag.
Wil je niet achterblijven en je kennis vergroten? Bestel dan nu de tweede uitgave van de SWOCC Selectie 2023 hieronder.