rood boekje

SWOCC Selectie 2023 - 4: Sportsponsoring

Publicatiedatum: 18 | 12 | 2023
Delen:

 

In de vierde SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2023 staat het thema ‘sportsponsoring centraal. Vijf wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten op het gebied van CSR in sportsponsoring, de invloed van wedstrijdverloop op de aandacht voor sponsorboodschappen, emotionele reacties van fans op sponsoring van concurrerende teams, co-sponsoring en sponsoring richtlijnen volgens signaleringstheorie. 

Inhoud:

1. “Heineken als sponsor van Formule 1? Alcohol en autorijden!?” 

Van Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience)

Steeds meer bedrijven beginnen sportevenementen te sponsoren als deel van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. In ‘Heineken als sponsor van Formule 1? Alcohol en autorijden!?’, wordt de spanning tussen Corporate Social Responsibility (CSR) en Corporate Social Irresponsibility (CSI) onderzocht en het belang van doordachte positionering en communicatie in deze context benadrukt.

2. Aandacht alstublieft: De relatie tussen wedstrijdverloop en de aandacht voor reclameborden

Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)

In de wereld van sportevenementen ligt de nadruk vaak op het spel en niet op sponsorboodschappen aan de zijlijn. Het artikel ‘Aandacht alstublieft: De relatie tussen wedstrijdverloop en de aandacht voor reclameborden’ biedt middels een praktisch voorbeeld waardevolle inzichten voor adverteerders die op zoek zijn naar effectieve communicatie tijdens realtime sportervaringen.

3. Ben je voor of tegen ons? De diepere emoties van het sponsoren van een rivaal

Van Onno Maathuis (Oprichter van De Positioneerders)

Als een merk een sportteam gaat sponsoren, hoe reageren de fans van concurrerende sportteams dan? Het artikel ‘Ben je voor of tegen ons? De diepere emoties van het sponsoren van een rivaal’ onthult emotionele reacties van fans op de sponsorende merken, met nadruk op ‘social identification’.

4. Co-sponsoring: daar zitten ook voordelen aan!

Van Andy Santegoeds (Senior Solution Consultant bij MetrixLab)

In de wereld van sportsponsoring blijkt co-sponsoring een waardevolle voedingsbron voor merkontwikkeling. In “Co-sponsoring: daar zitten ook voordelen aan!” wordt de dynamiek van merkassociaties in de context van gedeelde sponsorships onderzocht. Het resultaat? Zelfs zonder formele overeenkomst kunnen co-sponsoren een merkpersoonlijkheid beïnvloeden.

5. Vijf richtlijnen voor succesvolle sponsoring volgens signaleringstheorie

Van Lotte Willemsen (Directeur bij SWOCC)

De signaleringstheorie is een belangrijke bron voor marketeers op het gebied van sportsponsoring. In ‘Vijf richtlijnen voor succesvolle sponsoring volgens signaleringstheorie’, ontdekken we vijf essentiële principes voor effectief sponsorbeheer en het signaleren van positieve kwaliteiten aan het publiek.

 

Wil je je kennis vergroten? Bestel dan nu de vierde uitgave van de SWOCC Selectie 2023 hieronder!

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.