rood boekje

SWOCC Selectie 2024 - 3: AI

Publicatiedatum: 16 | 09 | 2024
Delen:

 

Woord van de redactie

In de derde SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2024 staat het thema ‘AI’ centraal. Er worden zes wetenschappelijke artikelen gepresenteerd met verschillende relevante inzichten rondom het gebruik van AI als merk.

Inhoud:

1. De consument en zijn beleving van AI: Laveren tussen gemak en ongemak

Van Tijs Timmerman (lector Marketing en Customer Experience)

Iedere dag komen miljoenen consumenten in aanraking met AI. Hoe ervaren zij deze ervaring, en om wat voor soort ervaringen gaat het? In dit stuk worden vier ervaringsmomenten van consumenten met AI en hun psychologische voor- en nadelen besproken.

 

2. Virtuele influencers: Eng maar engaging, fake maar fascinerend

Van Lotte Willemsen (Directeur van SWOCC)

De laatste jaren zijn virtuele influencers, fictieve persona’s, steeds populairder geworden op sociale media. Ze kunnen unieke behoeften vervullen en merken kunnen daarop inspelen. Waarom zijn mensen zo geïnteresseerd in deze virtuele influencers, en wanneer verandert deze interesse in ongemak en scepsis? Je leest het hier.

 

3. Open kaart over AI in je advertenties

Van Remko Herremans (Merkstrateeg bij ABN AMRO)

AI wordt steeds meer toegepast in de reclamewereld, maar doe je er als merk wel goed aan de consument te informeren dat AI is gebruikt voor het creëren of plaatsen van content? In dit stuk leer je meer over de manier waarop consumenten reageren op een dergelijke bekendmaking, en welke factoren daarin meespelen.

 

4. Wat als een chatbot je bestelling opneemt en je bacon op je ijs krijgt?

Van Andy Santegoeds (Senior Solution Consultant bij MetrixLab)

Merken die AI gebruiken in de interactie met hun consumenten weten dat daar soms dingen helemaal fout kunnen lopen. Welke strategieën kan je als merk inzetten om de schade te beperken? Hoe kun je met het design van AI invloed uitoefenen op de verwachtingen van consumenten? En hoe kun je het beste reageren als er onverhoopt iets niet goed gaat?

 

5. Leiden AI-advertenties tot meer donaties?

Van Dr. Onno Maathuis (Oprichter van De Positioneerders)

Goede doelen zouden veel kosten kunnen besparen door AI in te zetten voor hun advertenties, maar heeft dat wel zin? Onderzoek heeft laten zien dat consumenten vaak negatiever reageren op content als ze weten dat deze is gemaakt met AI, maar de intentie achter het gebruik ervan speelt ook een rol in het oordeel. Kunnen goede doelen iets doen om de negatieve effecten van het gebruik van AI te verminderen of zelfs te neutraliseren? Je leest er hier alles over.

 

6. Waarom het delen van informatie met AI merkvertrouwen schaadt

Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)

Het komt tegenwoordig steeds vaker voor dat merken consumenten vragen informatie te delen met AI in plaats van met menselijke medewerkers. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit schadelijk kan zijn voor het merkvertrouwen, maar hoe komt dat? En wat kun je als merk doen om de ervaring van consumenten hierin te verbeteren? Op deze twee vragen krijg je in dit stuk een concreet antwoord.

 

Wil je niet achterblijven en de nieuwste inzichten over AI ontdekken? Bestel dan nu de derde uitgave van de SWOCC Selectie 2024 hieronder.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.