rood boekje

SWOCC Selectie 2023 - 3: Merkgroei

Publicatiedatum: 18 | 09 | 2023
Delen:

 

Woord van de redactie

In de derde SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2023 staat het thema ‘merkgroei’ centraal. Vijf wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten op het gebied van innovatie, de invloed van lichte kopers op marktaandeel, humor, reclame-effecten en samenwerkingen en hoe dit alles kan bijdragen aan merkgroei.

Inhoud:

1. Tussen vernieuwing en onzekerheid: hoe positioneer je innovatie?

Van Onno Maathuis (oprichter van De Positioneerders)

Innovatie is misschien wel de belangrijkste voedingsbron voor merkontwikkeling, maar er zijn ook ‘bijwerkingen’, want nieuwe producten kunnen leiden tot onzekerheid bij de consument. In ‘Tussen vernieuwing en onzekerheid: hoe positioneer je innovatie?’ worden twee artikelen besproken die bewijzen dat middels ‘fit’ en de juiste timing, merkextensies en innovaties succesvol kunnen zijn.

2. Lichte kopers en hun zware invloed op marktaandeel

Van Andy Santegoeds (Senior Solution Consultant bij MetrixLab)

Het is regel één van de ‘Seven Simple Rules For Marketing’: bereik continu alle kopers in de categorie via fysieke distributie en marketing-communicatie. In ‘Lichte kopers en hun zware invloed op marktaandeel’ wordt het effect van categoriepenetratie, koopfrequentie en de communicatiestrategieën die passen bij de bijbehorende productcategorieën besproken

3. Meer Aha! in de haha…

Van Remko Herremans (Merkstrateeg bij ABN AMRO)

Er zijn verschillende manieren om humor effectief toe te passen in advertenties. Een ervan is slimheid — hoe ingewikkeld kan je een grap eigenlijk maken voor je consument? In ‘Meer Aha! in de haha…’ zijn vijf verschillende studies gecombineerd om het effect van slimme humor op merkattitude en engagement te meten.

4. De volgorde van reclame-effecten: hoe worden we beïnvloed?

Van Noud Schartman (Promovendus aan de VU Amsterdam) en Lotte Willemsen (Directeur bij SWOCC)

Er zijn tegenstrijdige aannames over de effectiviteit van reclame-effecten en vooral de volgorde ervan. In ‘De volgorde van reclame-effecten: hoe worden we beïnvloed?’ komen verschillende volgordes aan bod, waaronder het welbekende AIDA-model, om te testen of er een stapsgewijze opeenvolging van reclame-effecten is en welke volgorde het beste werkt voor FMCG-merken.

5. Vrienden met de vijand: moeten merken elkaar gaan complimenteren?

Van Tijs Timmerman (lector Marketing en Customer Experience)

Recente trends wijzen op een verschuiving van concurrentie tussen merken naar samenwerkingen en soms zelfs complimenten richting andere merken. Is dit ook daadwerkelijk positief voor individuele merkgroei? In ‘Vrienden met de vijand: moeten merken elkaar gaan complimenteren?’ wordt een 6-tal experimenten besproken die belangrijke uitkomsten bieden voor merken die strategische samenwerkingen willen aangaan met concurrerende merken.

 

Wil je niet achterblijven en je kennis vergroten? Bestel dan nu de derde uitgave van de SWOCC Selectie 2023 hieronder.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.