rood boekje

SWOCC Selectie 2024 - 4: Creativiteit

Publicatiedatum: 16 | 12 | 2024
Delen:

Woord van de redactie

In de vierde en laatste SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2024 staat het thema ‘creativiteit’, in aanloop naar het SWOCC Symposium 2025, centraal. Er worden vijf wetenschappelijke artikelen gepresenteerd met verschillende relevante inzichten rondom de voor- en nadelen van creativiteit in marketing en merkcommunicatie.

Inhoud:

1. Het geheim van succesvolle reclame: uniek én consistent

Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)

Creativiteit biedt veel voordelen, maar het is lastig te meten. Dit artikel bespreekt een nieuwe methode die twee belangrijke componenten van creativiteit – uniciteit en consistentie – op een objectieve manier in kaart brengt. Daarnaast wordt aangetoond hoe deze factoren zich verhouden tot merkbuzz aan de hand van een analyse van Super Bowl reclames.

2. Op zoek naar de creatieve sweet spot: tussen divergentie en relevantie

Van Dr. Onno Maathuis (Oprichter van De Positioneerders)

Creatieve advertenties kunnen enorm effectief zijn, maar ze moeten wel de juiste snaar raken. Het is belangrijk dat ze zowel de fantasie kunnen prikkelen als praktisch weten te overtuigen. Waar ligt de ‘sweet spot’? En welke rol speelt het type product hierin?

3. De risico’s van creatieve advertenties voor bekende merken

Van Dr. Joost Verhoeven (Directeur van SWOCC)

Hoewel creativiteit een krachtig middel kan zijn om een positieve indruk te maken op consumenten, kan het ook averechts werken. De bekendheid van het merk speelt hierin een verrassende rol. Benieuwd hoe je creativiteit slim en effectief kunt inzetten voor jouw merk? Je leest het in dit artikel.

4. Angst bij adverteerders en reclamemakers – een barrière voor creativiteit?

Van Dr. Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience, Hogeschool Utrecht)

Wat beperkt creativiteit in de reclamewereld? Angst speelt een grotere rol dan je denkt – bij adverteerders die risico’s schuwen én bij bureaus die klanten tevreden willen houden. Dit zorgt ervoor dat veel opvallende en originele ideeën nooit het daglicht zien. Wat kun je doen om creatieve campagnes juist te laten bloeien?

5. Reclame mijden – de dode hoek van reclamecampagnes?

Van Andy Santegoeds (Senior Consultant bij MetrixLab)

Banner blindheid is een bekend fenomeen, maar waar komt het vandaan en wat kun je eraan doen? In dit artikel wordt besproken welk psychologisch proces hieraan ten grondslag ligt en hoe creatief adverteren dit proces kan doorbreken.

Wil je niet achterblijven en de nieuwste inzichten over creativiteit ontdekken? Download dan nu de vierde uitgave van de SWOCC Selectie 2024 hieronder.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.