- Datum:06 February 2025
- Tijd:12:30 - 18:00 uur
- Locatie:CREA, Nieuwe Achtergracht 170, 1018 WV Amsterdam
Helaas is het maximum aantal aanmeldingen bereikt voor dit evenement. Ben je toch geïnteresseerd, neem dan contact met ons op via info@swocc.nl, zodat we je op een wachtlijst kunnen zetten.
Het SWOCC Symposium 2025 is dé wetenschapsupdate die je niet mag missen! Tijdens dit SWOCC Symposium op donderdag 6 februari 2025 staat creativiteit in marketing en merkcommunicatie centraal. In verschillende bondige presentaties vertellen talentvolle en vooraanstaande academici over de belangrijkste bevindingen uit recent onderzoek naar creativiteit, merken en communicatie. Schrijf je in voor deze kennisrijke middag, om nieuwe inzichten over creativiteit in merkcommunicatie en meer te ontdekken!
VOOR WIE IS DEZE BIJEENKOMST?
De bijeenkomst is interessant voor iedereen die zich bezighoudt met strategisch communicatie en merkmanagement. Aanmelden is mogelijk tot uiterlijk vrijdag 31 januari.
Let op: het aantal deelnemers voor dit SWOCC evenement is beperkt. Bekijk dus snel het programma en reserveer jouw plek via onderstaand formulier.
Aanmelden als begunstiger?
Zien we jou bij het SWOCC Symposium? Log dan eerst in met jouw begunstigersaccount en meld je hieronder aan.
Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Bekijk hier de mogelijkheden om begunstiger te worden, of mail naar info@swocc.nl.
Programma
12.30 – 13.00 Inloop
13.00 – 13.10 Introductie en welkom – Joost Verhoeven (Directeur SWOCC)
13.10 – 13.30
Hoe consumenten vs professionals creativiteit beoordelen
Komala Mazerant – Hoofddocent en Postdoc onderzoeker – Hogeschool Rotterdam
Reclame verliest steeds meer zijn impact op consumenten door het gebruik van ‘vlakke’ formats, wat volgens marktonderzoeker Orlando Wood wijst op een crisis in creativiteit binnen ons vakgebied. Maar hoe bepaal je eigenlijk wat creatief is en wat niet? En maakt het uit wie dat oordeel velt? Komala Mazerant bespreekt hoe we creativiteit kunnen meten en waarom dit essentieel is voor het ontwikkelen van onderscheidende en effectieve campagnes.
13.30 – 13.50
Creatief met media: Hoe je met adverteren via fysieke objecten impact kan maken
Zeph van Berlo – Assistant Professor – Universiteit van Amsterdam
Hoe val je als merk op in een wereld waar consumenten overspoeld worden met reclame? Een effectieve aanpak is creative media advertising—oftewel het creatief gebruikmaken van alledaagse voorwerpen als drager van een reclameboodschap. In deze presentatie bespreekt Zeph van Berlo, aan de hand van een recente meta-analyse, de do’s and don’ts van deze vorm van adverteren.
13.50 – 14.10
Creativiteit en emotie
Hans Hoeken – Hoogleraar Taal & Communicatie – Universiteit Utrecht
Creatieve uitingen zijn vaak gericht op een emotionele reactie. Commercials die verhalen vertellen zijn geliefd en behoorlijk effectief. Dan gaat het meestal om commercials die je laten (glim)lachen. Maar hoe zit dat voor commercials die een brok in je keel of een traan in je ooghoek oproepen?
14.10 – 14.25
Creativiteit in de praktijk
Nik Sluijs en Joey Boeters – Creative Partners & Co-founders – Happiness Amsterdam
Nik en Joey slaan de brug tussen wetenschap en praktijk door een aantal cases te presenteren die het belang van de wetenschappelijke inzichten van deze middag illustreren en onderbouwen. Aan de hand van hun presentatie geven zij de aanwezigen een beter begrip van wat komt kijken bij een goede creatie.
14.25 – 14.45 Pauze
14.45 – 15.05
Eureka of illusie? De rol van verrassing bij creatieve ideeën
Alwin de Rooij – Assistant Professor Creative Research – Universiteit Tilburg
Creatieve ideeën komen vaak spontaan tot stand. Denk bijvoorbeeld aan hoe je na een impasse even je gedachten verzet en dan toch ineens op een mooi idee komt (eureka!). De verrassing die je daarbij ervaart zegt iets over hoe origineel een idee is. Maar hoe betrouwbaar is die verrassing voor het evalueren van je eigen ideeën? In deze presentatie gaan we in op de vraag of er een surprise bias bestaat bij het evalueren van creatieve ideeën – en wat de voor- en nadelen van deze bias zijn.
15.05 – 15.25
De donkere kant van goede bureau-klantrelaties voor het creatieve proces
Guda van Noort – Professor Persuasion & New Media Technologies – Universiteit van Amsterdam
Onderzoek naar 518 campagnes uitgevoerd door voormalig SWOCC research fellow, wijlen prof.dr. Sheilla Sasser, toont aan dat bij een minder goede relatie bureaus met veel vakkennis het best floreren, en dat betere relaties nadelig kunnen zijn voor het creatieve proces. Tegelijkertijd bevordert een goede relatie de motivatie en passie van bureaus, en dit verzacht het negatieve effect.
15.25 – 15.45
Hoe vergroot je creatief vermogen?
Matthijs Baas – Associate Professor – Universiteit van Amsterdam
Wat kunnen organisaties doen om hun creatief vermogen te vergroten? Omdat mensen verschillen in hun creatieve potentieel, kunnen organisaties mensen werven en aannemen met creatieve persoonskenmerken. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat creatieve vaardigheden ontwikkeld kunnen worden en dat creativiteit tot bloei komt onder de juiste omstandigheden. Een meervoudige kijk op creativiteit biedt hiermee grip om creativiteit in organisaties te bevorderen.
15.45 – 16.00
Creativiteit in de praktijk
Nik Sluijs en Joey Boeters – Creative Partners & Co-founders – Happiness Amsterdam
Nik en Joey slaan de brug tussen wetenschap en praktijk door een aantal cases te presenteren die het belang van de wetenschappelijke inzichten van deze middag illustreren en onderbouwen. Aan de hand van hun presentatie geven zij de aanwezigen een beter begrip van wat komt kijken bij een goede creatie.
16.00 – 16.20 Pauze
16.20 – 16.40
Scriptieprijswinnaar
Britta Koning – Junior Business Science Manager – EssenceMediacom
Voor haar masterscriptie aan de Universiteit van Amsterdam heeft Britta onderzoek gedaan naar het effect van AI-disclosures in advertenties op vertrouwen onder consumenten over de advertentie zelf en het bedrijf die de advertentie publiceert. De resultaten geven inzichten voor marketeers over hoe zij het beste over GAI gebruik kunnen communiceren in hun advertenties en wat het effect gaat zijn op het succes van een campagne.
16.40 – 17.10
Trendrapport
Timon Damen – Co-auteur SWOCC Trendrapport, Partner & Consultant bij MindWise Agency
Mariëtte Harbers – Co-auteur SWOCC Trendrapport, Campagne Marketeer bij NS International
We sluiten de middag af met de introductie van de merkcommunicatie trends van 2025. SWOCC is met vakgenoten in gesprek gegaan over de nabije toekomst van merkcommunicatie. Op basis van deze gesprekken zijn verschillende ontwikkelingen in kaart gebracht die soms tegenstrijdig of op gespannen voet staan met elkaar. In het SWOCC trendonderzoek is structuur aangebracht in deze verwarrende ontwikkelingen door zes paradoxen te beschrijven die de toekomst van merkcommunicatie kenmerken.
17.10 – 17.15 Afsluiting
17.15 Borrel
Volg ons op LinkedIn en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze aankondigingen over het Symposium en onze andere evenementen!
Sprekers
Komala Mazerant – Hoofddocent en Postdoc onderzoeker – Universiteit Rotterdam
Zeph van Berlo – Assistant Professor – Universiteit van Amsterdam
Hans Hoeken – Hoogleraar Taal & Communicatie – Universiteit Utrecht
Matthijs Baas – Associate Professor – Universiteit van Amsterdam
Guda van Noort – Professor Persuasion & New Media Technologies – Universiteit van Amsterdam
Alwin de Rooij – Assistant professor – Universiteit Tilburg
Britta Koning – Junior Business Science Manager – EssenceMediacom
Nik Sluijs – Creative Partner & Co-founder – Happiness Amsterdam
Joey Boeters – Creative Partner & Co-founder – Happiness Amsterdam
Timon Damen – Co-auteur SWOCC Trendrapport, Partner & Consultant bij MindWise Agency
Mariëtte Harbers – Co-auteur SWOCC Trendrapport, Campagne Marketeer bij NS International
Locatie
CREA, Nieuwe Achtergracht 170, 1018 WV Amsterdam