Zeph van Berlo is universitair docent Persuasieve Communicatie aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), onderdeel van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op beïnvloeding in immersive omgevingen (zoals augmented en virtual reality) en op de impact van opkomende technologieën (zoals AI) op consumentengedrag.
Zijn werk is gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften zoals Journal of Advertising, Journal of Interactive Marketing en International Journal of Advertising en werd onder andere bekroond door de International Association of Immersive Technology Innovation (IAITI) en de American Academy of Advertising (AAA). In 2025 werd Zeph door de AAA onderscheiden als Mary Alice Shaver Promising Professor, een erkenning voor veelbelovende jonge academici in het reclameonderzoek.
Daarnaast is Zeph een “vriend van SWOCC”: zo sprak hij sprak op het SWOCC Symposium in 2022 en 2025, schrijft geregeld blogs voor de SWOCC-kennisbank (bijvoorbeeld over waarom ineens alle merken wilde samenwerken met Barbie en over welke fout adverteerders niet moeten maken tijdens Black Friday), en is sinds 2025 voorzitter van de SWOCC-Scriptieprijs.