Woord van de redactie
In de tweede SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2024 staat het thema ‘merkportfolio strategieën’ centraal. Er worden zes samenvattingen van wetenschappelijke artikelen gepresenteerd met relevante praktische inzichten rondom merkportfolio’s en merkextensies binnen verschillende sectoren.
Inhoud:
1. Effectief met merkextensies?
Van Lotte Willemsen (Directeur van SWOCC)
Bijna 70% van de nieuwe producten op de markt voor verpakte consumentengoederen zijn merkextensies. Maar hoeveel procent van deze extensies is daadwerkelijk succesvol? In ‘Effectief met merkextensies?’ geeft een grootschalige meta-analyse ons drie lessen voor de praktijk.
2. Hoe maak je een merkextensie succesvol binnen en (ver) buiten de categorie?
Van Andy Santegoeds (Senior Solution Consultant bij MetrixLab)
Niet alle merken introduceren een merkextensie binnen hun eigen categorie, maar hoe groot is de kans van slagen dan nog? In ‘Hoe maak je een merkextensie succesvol binnen en (ver) buiten de categorie?’ wordt gekeken naar merken in zowel basis- als subcategorieën en hun extensies.
3. De kracht van corporate merkextensies in B2B-services
Van Onno Maathuis (Oprichter van De Positioneerders)
Een belangrijke groeistrategie voor B2B-organisaties is het verbreden van het dienstenaanbod. Echter, deze uitbreiding moet wel geloofwaardig zijn. In ‘De kracht van corporate merkextensies in B2B-services’ komt een kwalitatief onderzoek aan bod waaruit vier factoren blijken die een rol spelen in het beoordelen van een merkextensie en de aantrekkingskracht ervan.
4. Het optimale design van merkextensies: oud en vertrouwd of nieuw-nieuw-nieuw?
Van Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience)
Naast de zakelijke overwegingen zit er ook een creatieve kant aan merkextensies — elke extensie moet namelijk worden vormgegeven. ‘Het optimale design van merkextensies: oud en vertrouwd of nieuw-nieuw-nieuw?’ bespreekt verschillende designs en hun evaluaties door consumenten.
5. Van Unox-soep tot Virgin Cruises: Merkextensies in de product- en dienstensector
Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)
De literatuur over merkextensies gaat voornamelijk over merkproducten, maar hoe zit het met extensies in de dienstensector? De rol van fit (gelijkenis) van merk en categorie wordt uitgelegd in ‘Van Unox-soep tot Virgin Cruises: Merkextensies in de product- en dienstensector’.
6. Maakt een merkportfolio jouw organisatie aantrekkelijker?
Van Remko Herremans (Merkstrateeg bij ABN AMRO)
Een organisatie wil de merken waarvoor ze werkt nog wel eens onderbelichten. En dat terwijl (het tonen van) een merkportfolio daadwerkelijk effect kan hebben op potentiële werknemers. In ‘Maakt een merkportfolio jouw organisatie aantrekkelijker?’ lees je hier alles over.
Wil je niet achterblijven en de nieuwste inzichten over merkportfolio strategieën ontdekken? Bestel dan nu de tweede uitgave van de SWOCC Selectie 2024 hieronder.