Kennisbank

SWOCC22 oktober 2019

Pokémon Go: hét voorbeeld van een succesvolle merkextensie

SWOCC Selectie blog

pokemon go merkextensies

In 2016 werd de innovatieve merkextensie van Pokémon – de nieuwe game Pokémon Go – uitgebracht. De game maakt gebruik van augmented reality-technologie en is een immens succes. Tezamen hebben spelers al miljarden kilometers gelopen. Elk jaar wordt er een groot aantal nieuwe apps en games geïntroduceerd, maar waarom was juist Pokémon Go zo een succes?

Lees verder

SWOCC17 oktober 2019

Bricks en clicks versterken elkaar

SWOCC Selectie blog

bricks and clicks

Voorheen werden de bricks van een fysieke winkel gezien als een vervanging of concurrerende kracht van de clicks van een webshop. Toch maken retailers steeds vaker gebruik van zowel offline als online verkoopkanalen. Zo ook Coolblue, die steeds meer fysieke winkels openen als aanvulling op hun webshop. Deze winkels zorgen ervoor dat ze een waardevolle toevoeging kunnen doen, wat op de website niet kan. Is dit voor elke webshop een juiste keuze?

Lees verder

SWOCC11 oktober 2019

All you need is brand love ❤️❤️

SWOCC Selectie blog

Brand love

Organisaties streven steeds vaker, niet alleen naar een goed imago of een goede reputatie, maar ook naar merkliefde. Liefdesrelaties kennen verschillende vormen: de ene liefde is de andere niet. Dat geldt ook voor merkliefde. Wat is merkliefde nu eigenlijk precies en waarom is het voor jouw organisatie belangrijk om het ontstaan van merkliefde te begrijpen?

Lees verder

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder

SWOCC29 augustus 2019

Een kijkje in het privéleven van een politicus: wat doet het met ons?

Nikki Dekker

Politicus_Personalisatie

Steeds meer politici wagen zich aan de visuele wereld van Instagram. Het sociale medium leent zich uitstekend voor politici om zich persoonlijk te presenteren. Het is dan ook geen nieuws meer: een overvloed aan enthousiaste reacties op een foto van Jesse Klaver – fractievoorzitter van GroenLinks – met zijn kinderen. Maar, wat doen deze privékiekjes eigenlijk met onze stemintentie?

Lees verder

SWOCC27 augustus 2019

Artificial intelligence (AI): een veel gebruikt begrip, maar wat is het nu eigenlijk?

SWOCC Selectie blog

Artificial intelligence

Artificial intelligence (AI) is de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van deze tijd. Het is inmiddels al onderdeel van onze samenleving. Het is daarom ook zeker niet gek dat de overheid een AI-cursus aanbiedt voor alle Nederlanders. Toch leidt AI zeker ook tot discussies binnen de samenleving. Daarom geeft dit artikel inzicht in wat AI nou eigenlijk is.

Lees verder

SWOCC13 augustus 2019

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

SWOCC Selectie blog

Merk

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Lees verder

Waarom we een digitaal product minder waard vinden

Suzanne Janssen

Waarde van digitale producten

Van boeken tot muziek, magazines, kranten, kaarten en films: steeds meer producten worden digitaal aangeboden. Handig, want digitale producten kun je op één plek verzamelen, ze slijten niet en je neemt ze gemakkelijk met je mee. Toch blijven fysieke producten ongekend populair. Organisaties merken keer op keer dat mensen minder willen betalen voor een digitaal product dan voor een fysiek product. Hoe kan dit? Lees verder