Kennisbank

Zie je het voor je? – Augmented Reality bij online shoppen

Anne Roos Smink

Augmented Reality_Online shoppen

Twee dagen geleden introduceerde KLM Augmented Reality (AR). Middels een app kunnen passagiers thuis controleren of hun handbagage de juiste maten heeft. Dit haalt de onzekerheid bij passagiers weg. Bij online shoppen bestaat er echter nog wel veel onzekerheid. Vaak vinden consumenten het moeilijk te visualiseren en beoordelen of een product bij hen past. Het verlaten van het virtuele winkelmandje of retournaties zijn hiervan het gevolg. Gelukkig biedt AR ook daar een uitkomst. Lees verder

Dit is hoe storytelling werkt voor je merk

Christine Liebrecht

Storytelling_Merk

Met bewondering kan ik naar de contentvideo’s van het merk Rapha kijken. De producent van wielrenkleding publiceert online namelijk prachtige video’s die je meevoeren naar mooie gebergten, geweldige uitzichten en het ultieme wielrengevoel. Hoe komt het dat ik, een absolute niet-wielrenner, toch zin krijg om op de fiets te stappen en de Alpen te bedwingen? Het merk past storytelling toe. Maar waarom en hoe werkt storytelling? Lees verder

SWOCC20 september 2018

Positief consumentengedrag door een memorabele ervaring

Bart Soels

ervaring

Een filmpje pakken in de bios, een dagje naar de Efteling, of je voeten van de vloer op een festival. Ervaringsgerichte aankopen zijn een uniek en populair type van consumentengedrag. En hoewel gekochte ervaringen steeds populairder worden, is nog steeds onduidelijk wat de ene ervaring beter maakt dan de ander. Wat maakt vliegen in een zweefmolen bijvoorbeeld leuker dan een horrorfilm kijken in de bioscoop? En wat voor invloed heeft een betere ervaring op de consumenten? Lees verder

SWOCC7 september 2018

Een positieve attitude? Vertel je verhaal op de productverpakking

Maaike Sprokkel

Attitude

Ken je de verpakkingen van Innocent Smoothies? Op elke zijde van het pak – ja, zelfs aan de onderkant – vind je namelijk leuke, creatieve teksten over het merk. En niet alleen Innocent verpakt producten op die manier. Denk bijvoorbeeld ook aan de iconische Venz verpakkingen met ‘wist je datjes’, spelletjes en tips. Steeds vaker verschijnen merkverhalen op verpakkingen van producten. Maar wat is eigenlijk de invloed van zo’n verhaaltje op je verpakking? Lees verder

Augmented Reality helpt consumenten bij het online shoppen

SWOCC Selectie

Veel consumenten vinden het tijdens het online shoppen moeilijk te visualiseren en beoordelen of een product bij hen past. Hierdoor doen zich online veel problemen voor. Zo worden online aankopen vaak geretourneerd, verzamelen consumenten online informatie over een product om het vervolgens offline te kopen – webrooming – of vullen consumenten hun virtuele winkelmandje, maar kopen vervolgens niets – virtual shopping cart abandonment. Lees verder

Postieve uitkomsten? Stimuleer koppels je merk samen te gebruiken

SWOCC Selectie

Zoals individuen zich kunnen identificeren met merken, kunnen ook koppels zich verbinden met merken. Bepaalde merken kunnen bijzondere herinneringen oproepen, die bijzonder zijn (geweest) in de relatie of gewoon onderdeel zijn geworden van de alledaagse relatie – van samen iets drinken tot badkamer-rituelen. Voornamelijk bij getrouwde stellen kan deze identificatie sterk zijn. Wanneer een individu een romantische relatie aangaat, wordt de partner namelijk onderdeel van het ‘zelfconcept’. Lees verder

Betere consument ervaringen met augmented reality?

Paul Ketelaar

Augmented reality

In deze tijd van informatie-overload tellen positieve consument ervaringen meer dan ooit. Experiential marketing – waarbij geprobeerd wordt de klant de karakteristieken van een product te laten ‘ervaren’ – zorgt voor een onderscheidend vermogen van merken op een creatieve en interactieve manier. Kan een ervaring via een augmented reality app voor je merk van toegevoegde waarde zijn? Zo lanceerde Zara vorige week een augmented reality app waarmee de modellen in de etalage of winkel tot leven komen. Lees verder

Hoe je als online retailer de nadelen van e-commerce kunt omzeilen

Iris van Ooijen

Retail_E-commerce

E-commerce floreert. De omzet van Nederlandse online retail steeg in 2017 naar 22,5 miljard euro, waarmee het aandeel van e-commerce binnen de detailhandel sector op bijna 10% komt te liggen. Terwijl offline retailers worstelen met de almaar sterker wordende online competitie, blijkt toch dat een significant deel van de Nederlanders géén online aankopen doet. Waardoor komt dit? En hoe kan je als online retailer hiervoor compenseren? Lees verder