Kennisbank

Hoe bereid je je voor op media-interviews in tijden van crisis?

Aurélie de Waele

In de huidige coronacrisis wordt dagelijks duidelijk hoe belangrijk woordvoerders zijn om een boodschap over te brengen naar het grote publiek. Ze zijn in tijden van crisis het gezicht en de stem van een organisatie. Veel woordvoerders volgen mediatrainingen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar waaruit bestaat een mediatraining? Wat raden mediatrainers woordvoerders aan? En komen die adviezen overeen met bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek?
Lees verder

Vreemde talen in reclame: een overzicht van verschillende strategieën

Jos Hornikx

vreemde talen in reclame

Veel merken gebruiken op allerlei manieren vreemde talen op hun verpakkingen, websites en vooral reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: onderzoek op het terrein van marketing en reclame en onderzoek op het terrein van taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten? Lees verder

‘Walk the talk’: over de persuasieve invloed van de daad bij het woord voegen

Reint Jan Renes

Walk the talk

De invloed van anderen op ons gedrag is groot. Voor de keuzes die we maken kijken we graag naar wat anderen doen. Echter, wanneer het om duurzaam gedrag gaat, vinden we het vaak onprettig wanneer anderen ons de maat nemen (‘weet jij wel hoeveel CO2 jij uitstoot met je vliegvakantie?’). We neigen ernaar om mensen die ons een moreel ongemakkelijk gevoel bezorgen in diskrediet te brengen door te suggereren dat ze zelf ook niet deugen (‘vloog jij zelf niet pas nog naar New York?’). Dit fenomeen staat bekend als ‘do-gooder derogation’.

Lees verder

Persoonlijke reclame in de winkel – een stap te ver?

Sophie Boerman

personalisatie reclame winkels

Het gebruik van persoonlijke informatie en algoritmes om reclame te personaliseren is inmiddels een bekend fenomeen. Op het internet wordt dit veelvuldig gedaan op bijvoorbeeld sociale media, in banner-advertenties en in zoekmachines. Nieuwe technologieën maken het nu ook mogelijk om reclame offline te personaliseren, zoals in winkels. Zo worden technologieën zoals gezichtsherkenning gebruikt om reclames te personaliseren op schermen bij Tesco benzinestations in Groot-Brittannië en om menusuggesties te doen in de KFC in China.

Lees verder

De voor- en nadelen van gepersonaliseerde communicatie voor de consument

Joanna Strycharz

Gepersonaliseerde communicatie

Marketeers en communicatieprofessionals zien het gebruik van persoonsgegevens voor op maat gemaakte advertenties vaak als een goudmijn voor effectieve communicatie met consumenten. Door reclame te personaliseren verwachten merken de individuele behoefte van de consument te kunnen bedienen. Maar wat vinden de consumenten van gepersonaliseerde reclame? Welke voordelen en nadelen van het fenomeen zien zij in hun dagelijks leven?

Lees verder

SWOCC21 februari 2020

Waarom consumenten producten kopen die door Instagram influencers worden gepromoot

Romy Boer - winnaar SWOCC blogwedstrijd

Influencers advertisement disclosure

Influencer marketing op Instagram is booming business. Momenteel is Instagram marketing een industrie die 2 miljard omzet, en er wordt verwacht dat dit zal stijgen naar 5 tot 10 miljard in de loop van 2020. Met influencer marketingbureaus die als paddenstoelen uit de grond schieten, kan er worden aangenomen dat influencer marketing een blijvertje is. Als je een actieve Instagram gebruiker bent, is de term influencer je vast niet ontgaan. Maar moeten de consumenten bewuster worden gemaakt van de daadwerkelijke invloed van deze zogeheten influencers op hun gedrag? Worden ze te gemakkelijk verleid om producten te kopen die door influencers worden gepromoot, omdat consumenten ze geloofwaardig achten, terwijl ze niet oprecht zijn en het alleen maar voor de cheque doen?

Lees verder

SWOCC19 februari 2020

Eenieder zijn duurzaamheid? De wereldbeelden achter duurzaamheids-marketing 

Anke Wonneberger

Marketing tools inzetten om een bijdrage te leveren aan een duurzame ontwikkeling is steeds meer vanzelfsprekend. Maar wat wordt er dan eigenlijk bedoeld met duurzaamheid? Natuurlijk zijn er de klassieke definities zoals die van het Brundland-Rapport, het idee van de 3 P’s of het onderscheid tussen sterke en zwakke vormen van duurzaamheid.

Lees verder

SWOCC7 februari 2020

Familie kies je niet, maar een familielabel wel?

Joost Verhoeven

Familiebedrijven branding

Familiebedrijven zorgen samen voor 53% van het BBP in Nederland en zetten zo’n 4,3 miljoen mensen aan het werk. Een aantal van de bekendste en sterkste internationale merken zijn familiebedrijven zoals Lego, Ford, Jumbo, Sligro, LG, Heineken en bijvoorbeeld onze begunstiger Damen Shipyards. Van sommige bedrijven is het algemeen bekend of herken je de familienaam, maar andere merken leggen minder nadruk op hun status als familiebedrijf. Maar wat doet het label ‘familiebedrijf’ eigenlijk met de merkervaring?

Lees verder

Heeft de GDPR de consument meer controle opgeleverd?

Iris van Ooijen

GDPR

De noodzaak om consumenten meer controle over persoonlijke data te geven wordt in de GDPR, de Europese privacywetgeving, meer benadrukt. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe geleid heeft dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment?  
Lees verder