Uit de SWOCC Selectie

Het effect van ervaringen op geluksgevoel

selectie

Om een gelukkigere consument te worden, zijn ervaringen bepalender dan materiële zaken. Dat is in ieder geval wat vele onderzoeken hebben aangetoond. Dit positieve effect op het geluksgevoel is echter alleen aangetoond op de korte termijn. In dit onderzoek wordt aan de hand van twee experimenten bewezen dat het verkregen geluksgevoel door ervaringen zowel op korte als lange termijn werkt. Lees verder

Hoe premium merken tijdens een recessie kunnen groeien

selectie

Hoewel je zou verwachten dat de vraag naar premium merken tijdens een recessie afneemt, toont dit onderzoek aan dat dit niet altijd het geval is. De traditionele economische veronderstelling is dat mensen met budgetbeperkingen uitwijken naar goedkopere alternatieven binnen een categorie. In dit artikel wordt beschreven dat de behoefte aan hedonistische producten, producten waar je gelukkig van wordt, echter niet verdwijnt. Een manier om tijdens een recessie het verlangen naar hedonistische producten te vervullen, is door uit te wijken naar een premium merk in een andere categorie. Lees verder

Empathie in b2b-communicatie

selectie

Empathie is de basis van elke menselijke interactie en daarmee ook een succesfactor voor medewerkers die in contact staan met klanten. Dit is gebleken uit wetenschappelijke literatuur. Wat is empathie dan eigenlijk? Het is een multidimensionaal construct bestaande uit een cognitieve component die wordt aangeduid met de term perspective taking en een emotionele component. Deze componenten moeten beide worden ontvangen ofwel waargenomen door de klant, wil empathie effectief kunnen zijn. Lees verder

Radicale innovatie vraagt om vertrouwde merken

selectie

De keuze voor een merknaam speelt een belangrijke rol bij het succes van nieuwe producten. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven vaak kiezen voor een bestaand merk (merkextensiestrategie) om een nieuw product te introduceren. Zo verlagen ze de risicoperceptie en geven ze bestaande merkwaarden mee aan het nieuwe product. Maar dit geldt niet voor zeer innovatieve producten. Daar wil je als bedrijf juist een duidelijk signaal van vernieuwing mee afgeven, wat onder andere kan door een nieuwe merknaam te introduceren. De meeste onderzoeken op dit terrein zijn uitgevoerd naar supermarktproducten, in dit onderzoek gaat het om hightechproducten. Lees verder

SWOCC20 november 2016

Het effect van verschillende typen loyaliteitsprogramma’s

selectie

De inzet van een loyaliteitsprogramma is voor veel retailers een belangrijke methode geworden om de consument voor zich te winnen en aan zich te binden en daar zijn diverse vormen voor te bedenken. In dit onderzoek is de impact van twee typen programma’s onderzocht. Aan open loyaliteitsprogramma’s kan iedere klant van een organisatie meedoen, voor een selectief programma wordt slechts een selecte groep klanten uitgenodigd om mee te doen. Lees verder

SWOCC20 november 2016

Schoonheid houdt haar waarde

selectie

Het ontwerpen van nieuwe producten is bijzonder prijzig voor fabrikanten. Het is daarom van groot belang om te weten in hoeverre verschillende aspecten van productdesign invloed hebben op het marktaandeel van een product en, in het verlengde daarvan, de winst. In dit onderzoek wordt gesteld dat productdesign drieledig is. Er wordt onderscheid gemaakt tussen functioneel design (hoe goed doet het product wat het moet doen), ergonomisch design (hoe groot is het gebruiksgemak) en de vorm (hoe mooi is het product). Lees verder