Merkactivisme is een omstreden marketingstrategie. Merken die zich uitspreken over een sociaal of politiek (omstreden) standpunt, zullen geconfronteerd worden met voor- en tegenstanders en kunnen zichzelf lelijk in de vingers snijden. Denk aan het biermerk Bud Light, dat werd getroffen door een boycot van conservatief Amerika.
Voor organisaties die zich toch willen uitspreken (of door hun stakeholders worden gedwongen) over een sociaal omstreden standpunt, is de tactiek van ‘advisering door de consument’ wellicht een goed alternatief. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat wanneer mensen advies geven aan anderen, ze zelf ook meer geneigd zijn om dat advies op te volgen. Door anderen te adviseren over bijvoorbeeld gezond leven of zuinig omgaan met geld, beïnvloed je ook je eigen normen en gedrag.
Dit effect en de relatie tot het onderwerp van merkactivisme is onderzocht door Thüriddl & Thompson (2023) in vier verschillende studies in het UK en de VS. Er werden hypothetische campagnes over klimaatactivisme voorgelegd van een mode- en een biermerk, waarbij een deel van de respondenten mocht adviseren over welke (milieu)beweging er zou worden gesteund. Benieuwd naar de invloed van advisering op de steun van deze respondenten jegens de beweging én het merk? Lees dan ‘De impact van advisering door consumenten op merkactivisme’ in de nieuwste editie van de SWOCC Selectie.
MEER WETEN?
Lees de uitgebreide samenvatting hier: ‘De impact van advisering door consumenten op merkactivisme‘
Deze blog maakt deel uit van de eerste uitgave van de SWOCC Selectie 2024, waarin vijf wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten voor de communicatiebranche op het gebied van advertentie wear-out, merkactivisme, merkhaat, productschoonheid en hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt. Bestel de volledige publicatie hier.
Volledige literatuurverwijzing
Thürridl, C., & Thompson, F. M. (2023). Making brand activism successful: How advice-giving can boost support behavior and reap benefits for the brand. Marketing Letters, 34(4), 685–696.