Onder het mom van ‘De kracht van herhaling’ zijn reclameslogans erin geslaagd om tot onze alledaagse cultuur door te dringen. Zoals Even Apeldoorn bellen, de langstlopende campagne in Nederland, die inmiddels 62 commercials telt. Over het belang van herhaling wordt al lang gepubliceerd. In het boek Successful Advertising, its secrets explained betoogt Thomas Smith dat de ideale contactfrequentie twintig is. Maar dat was in 1885.
Een van de mythes in reclameland is dat wear-out – een daling in effecten en stijging in irritatie na langdurige herhaling van een advertentie – aan de creatie zelf ligt. Het is dan hoog tijd voor een nieuwe TV commercial, online video, of zelfs slogan. Echter, volgens onderzoekers Kronrod en Huber (2019) is er meer aan de hand.
Middels drie bijzondere, longitudinale experimenten, waarbij mensen zowel werden ondervraagd kort na blootstelling aan reclame als na een aantal weken, tonen ze aan dat blootstelling aan reclame in een hoge frequentie in korte tijd inderdaad leidt tot irritatie. Echter, dit wil niet automatisch zeggen dat er sprake is van wear-out van de creatieve kracht van de campagne. Deze irritatie is namelijk het gevolg van te hoge mediadruk, met name bij mensen die op dat moment niet in de markt zijn voor het geadverteerde product of dienst.
Kan deze irritatie over langere tijd dan ook weer verdwijnen? En wat zijn de gevolgen voor de merkvoorkeur? Lees alles over dit onderwerp in ‘De effectiviteit van advertenties: Bestaat er ook wear-out van wear-out?’ in de nieuwste editie van de SWOCC Selectie.
MEER WETEN?
Lees de uitgebreide samenvatting hier: ‘De effectiviteit van advertenties: Bestaat er ook wear-out van wear-out?‘
Deze blog maakt deel uit van de eerste uitgave van de SWOCC Selectie 2024, waarin vijf wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten voor de communicatiebranche op het gebied van advertentie wear-out, merkactivisme, merkhaat, productschoonheid en hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt. Bestel de volledige publicatie hier.
Volledige literatuurverwijzing
Kronrod, A., & Huber, J. (2018). Ad wearout wearout: How time can reverse the negative effect of frequent advertising repetition on brand preference. International Journal of Research in Marketing, 36(2).