kennisbank item

Sportsponsoring - Maak kennis met Mascha van Werven

Publicatiedatum: 08 | 04 | 2024
Delen:

Mascha van Werven

Mascha van Werven is Chief Commercial Officer van NOC*NSF, een vereniging van sportbonden in Nederland. Daarnaast is zij één van de sprekers tijdens de aankomende SWOCC-bijeenkomst: ‘Sportsponsoring‘. We hebben Mascha een paar vragen gesteld om alvast een voorproefje van haar presentatie te krijgen.

 

 

MET DE OLYMPISCHE SPELEN EN HET EK VOETBAL IN HET VOORUITZICHT BELOOFT 2024 EEN MOOI SPORTJAAR TE WORDEN. HOE KAN JE ALS COMMUNICATIEPROFESSIONAL INHAKEN OP AL DEZE SPORTEVENEMENTEN? 

Als je echt onderscheidend wilt zijn, is het van belang om ruim vooraf aan een dergelijk toernooi partner te zijn van de sport. Het liefst met een inhoudelijke samenwerking die de betreffende sport ook daadwerkelijk sterker maakt. Daarmee heb je de tijd om je verhaal op te bouwen, is er bewijsvoering en dat brengt geloofwaardigheid met zich mee. Op het moment van het toernooi zelf is het vaak vechten om aandacht met alle andere partijen die mee willen liften op het moment. Ten opzichte van al die partijen heb je dan een voorsprong opgebouwd in de hoofden van de consument.

WAT IS IN JOUW OGEN DE MEERWAARDE VAN SPONSORING? WAAROM ZOU JE HIER ALS MARKETINGPROFESSIONAL BUDGET VOOR VRIJ MOETEN MAKEN?

Sponsoring biedt veelal zichtbaarheid. Echter dat zou je ook kunnen inkopen via advertenties, commercials etc. Wat sponsoring meerwaarde geeft is de associaties die over en weer ontstaan tussen beide organisaties en merken en de daaraan gekoppelde emotie. Sport is emotie. Bovendien bereik je met de communicatie vanuit je sponsorschap naast je eigen achterban of klantengroep nu ook de achterban van de andere partij. Op deze manier is het mogelijk om doelgroepen te bereiken die voor jouw merk alleen bijna onbereikbaar zijn. Veelal zie je dat er ook gewerkt wordt met ambassadeurs, topsporters zijn ook merken geworden die ook weer specifieke associaties oproepen en fan groepen bereikbaar kunnen maken.

IS ER IN HET SPORTJAAR 2024 IETS WAAR MEER AANDACHT NAAR UITGAAT DAN IN ANDERE JAREN? EN ZO JA, WAAR MOETEN WE DAN OP LETTEN?

Uiteraard vinden er sportevenementen plaats die niet ieder jaar plaatsvinden, zoals de Olympische Spelen. Dit jaar gaan we nog meer gebruik maken van de inspiratie van de Olympische en Paralympische sporters van TeamNL door twee proposities in Nederland toe te voegen: TeamNL Kids en TeamNL Sports Experience. Beide concepten starten in het voorjaar van 2024 en lopen door tot en met de Spelen. De ambitie is om hiermee mensen te informeren en enthousiasmeren over sport in jouw eigen buurt. En daarnaast zijn we dit jaar zelf organisator en eigenaar van het TeamNL Huis in Parijs, de plek waar we met sporters en fans samen de kracht van Sport gaan vieren. Bijzonder is dat we dit jaar voor het eerst ook een Paralympisch TeamNL Huis zullen openen tijdens de Paralympische Spelen.

KAN JE ALVAST EEN TIPJE VAN DE SLUIER OPLICHTEN OVER JE PRESENTATIE? WELKE LEARNING WIL JE DE BEZOEKER MEEGEVEN?

Stap in voor de lange termijn, wees eenduidig en bouw zoveel mogelijk een inhoudelijk verhaal. Kijk bij het maken van een keuze van een sponsorproposities goed naar de associaties en doelgroepen waar je verbinding mee wilt maken.

LOS VAN JOUW PRESENTATIE OVER SPONSORING, WELKE TRENDS ZIE JE OP DIT MOMENT DIE EEN GROTE IMPACT (GAAN) HEBBEN OP MARKETING IN DE TOEKOMST?

Veel trends zijn al eerder ingezet, maar worden nu nog verder en beter doorgevoerd. Het nog verder personaliseren van boodschappen en aanbod op het juiste moment blijft zich ontwikkelen. Met de brede intrede van AI wordt dit ook steeds toegankelijker voor adverteerders. Nu kun je een artiest of topsporter eenvoudig een persoonlijke een op maat gemaakte boodschap laten maken.

 

Wil je de presentatie van Mascha van Werven niet missen? En wil je meer weten over hoe je sportsponsoring effectief kunt inzetten voor jouw merk? Meld je dan snel aan voor de SWOCC-bijeenkomst: Sportsponsoring.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.