Kennisbank

Je reputatie redden in tijden van crisis

Blog Jos Hornikx

Reputatie

In crisissituaties staat de reputatie van een merk onder druk, zeker als het merk in hoge mate verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontstaan van die crisis. Twee recente studies gaan in op de rol van timing en communicatiestijl in een dergelijke crisis. Hieruit blijkt dat het de reputatie ten goede komt wanneer het merk zelf met een persverklaring komt vóórdat andere media over de crisis rapporteren en dat de gekozen non-verbale communicatiestijl in zo’n verklaring een groot verschil maakt. Lees verder

Maatschappelijk goede intenties niet altijd gunstig om te communiceren

Blog Ilona de Hooge

De afgelopen jaren is het voor bedrijven steeds hipper geworden om sociaal en maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Fairtrade koffie, elektrische auto’s en organische groenten en fruit zijn slechts een aantal voorbeelden van manieren waarop bedrijven hun producten meer sociaal verantwoord maken. Consumenten lijken erg enthousiast wanneer producten ‘groener’ worden Lees verder

De impact van negatieve berichtgeving over je merk

Blog Marieke Fransen

De meeste bedrijven en merken hebben er wel eens mee te maken: negatieve berichtgeving over hun product of dienst. Zo worden er regelmatig producten teruggeroepen omdat ze onveilig blijken en verschijnen er dagelijks duizenden negatieve reviews op het internet. Maar hoe schadelijk is negatieve informatie nu eigenlijk voor het imago en de evaluatie van je merk? Lees verder

De parodie als advertentiestrategie

Blog Christian Burgers

Een advertentiecampagne waarmee Carlsberg het cidermerk Somersby op de Britse markt introduceerde, trok vorig jaar online veel positieve aandacht. In de campagne wordt de lancering van Apple-producten tot in de kleinste details geparodieerd: van enthousiaste ciderfans die lang in de rij moeten staan voordat ze de betreffende cider eindelijk mogen kopen in de Somersby Store, tot het enthousiaste personeel dat behulpzaam alle aspecten van het product uitlegt (“Move towards the mouth, and into face”). Een recente Apple-parodie gemaakt door Microsoft daarentegen werd vooral negatief ontvangen, waarna Microsoft de advertentie snel weer offline haalde. Waarom is de ene parodie wel succesvol en de andere niet? Lees verder

At your service, sweetheart

Blog Suzanne Janssen

De klant is koning: een algemeen geldend credo in marketingland. Hechte, duurzame relaties tussen medewerkers en klanten zijn goed voor bedrijven. Goede contacten tussen medewerkers en hun klanten worden geassocieerd met klanttevredenheid, klantcommitment en positieve word-of-mouth. Zijn hechte relaties tussen klanten en medewerkers dan altijd positief voor een bedrijf? Lees verder

Crisiscommunicatie: benut de potentie van de diverse mediakanalen

Blog Friederike Schultz

Crises zoals de BP olielek in de Golf van Mexico of het virale protest tegen het niet duurzame palmoliegebruik van Nestlé kunnen de reputatie van bedrijven vernietigen en hun aandelen in waarde laten dalen. Sociale media, die vaak gebruikt worden door de protesterende partijen, vormen hierbij een groot potentieel risico voor bedrijven. Lees verder

Online review management: Misleiding van de consument?

Blog Natalie van Hemelen

Bedrijven en marketeers zijn zich al lange tijd bewust van de impact die mond-tot-mondreclame kan hebben op productattitudes en aankoopgedrag van consumenten. Wanneer consumenten op zoek gaan naar informatie over producten en diensten, hechten ze veel belang aan de ervaringen en (non-commerciële) meningen van anderen. Nu lijken online reviews ideaal om op een snelle en efficiënte manier achter de ervaringen van andere consumenten te komen. Lees verder