Kennisbank

Positieve uitkomsten? Stimuleer koppels je merk samen te gebruiken

SWOCC Selectie 3

Zoals individuen zich kunnen identificeren met merken, kunnen ook koppels zich verbinden met merken. Bepaalde merken kunnen bijzondere herinneringen oproepen, die bijzonder zijn (geweest) in de relatie of gewoon onderdeel zijn geworden van de alledaagse relatie – van samen iets drinken tot badkamer-rituelen. Voornamelijk bij getrouwde stellen kan deze identificatie sterk zijn. Wanneer een individu een romantische relatie aangaat, wordt de partner namelijk onderdeel van het ‘zelfconcept’. Lees verder

Afbeeldingen vergroten de effectiviteit van CSR boodschappen

Steeds meer bedrijven doen aan corporate social responsibility, oftewel CSR. CSR beslaat een variëteit aan activiteiten waarbij een bedrijf laat zien dat het zich inzet voor de maatschappij of het milieu. Consumenten verwachten in groeiende mate van bedrijven dat zij CSR-activiteiten ondernemen. Als gevolg hiervan investeren bedrijven ook steeds meer in de communicatie van hun CSR-activiteiten naar de consument. Maar het communiceren over CSR-activiteiten is een gevoelige kwestie. Lees verder

Hoe je als online retailer de nadelen van e-commerce kunt omzeilen

Iris van Ooijen

Retail_E-commerce

E-commerce floreert. De omzet van Nederlandse online retail steeg in 2017 naar 22,5 miljard euro, waarmee het aandeel van e-commerce binnen de detailhandel sector op bijna 10% komt te liggen. Terwijl offline retailers worstelen met de almaar sterker wordende online competitie, blijkt toch dat een significant deel van de Nederlanders géén online aankopen doet. Waardoor komt dit? En hoe kan je als online retailer hiervoor compenseren? Lees verder

Beste communicatiestrategie voor gewenst gedrag

Reint Jan Renes

‘Eigenlijk best gek hè… dat je op veel meer plekken sigaretten kunt kopen dan brood?’. Deze nieuwste anti-rook campagne[1] is een voorbeeld van een subtiele uiting om ‘ongewenst’ gedrag aan te kaak te stellen. De (rokende) consument wordt via kleine, opvallende feitjes aangezet tot nadenken, om vervolgens zelf de conclusie te trekken dat roken abnormaal is. Bijna iedere dag zien we uitingen die duidelijk maken wat wel en niet gewenst is. Vaak gaat dat dus subtiel, maar soms ook heel expliciet zoals bijvoorbeeld de ‘Roken is zóóó’ campagne uit 2013[2]. Maar welke communicatiestrategie is het meest effectief in het aanzetten tot gewenst consumentengedrag?

Lees verder

Online reclame: Is het ethisch om te targeten op kinderen?

Eva van Reijmersdal

Op social media delen mensen informatie over zichzelf – zoals hobby’s, politieke opvattingen en merkvoorkeuren – met anderen. Deze informatie is niet alleen interessant voor vrienden, maar ook voor adverteerders. Zo kunnen adverteerders hun advertenties en reclames beter af stemmen (targeting) op de interesses en behoeften van de ontvanger. Ondanks dat veel social media officieel niet voor kinderen gemaakt zijn, zijn ze toch razend populair binnen deze doelgroep. De vraag is of targeting op basis van profielpagina’s een gunstig of ongunstig effect heeft op de merkresponses van kinderen. En wil je als adverteerder wel gebruik maken van targeting op kinderen? Lees verder

Hoe voorkom je ongewenst consumentengedrag?

Onno Maathuis

Consumentengedrag

Het gebeurt helaas nog veel te vaak dat consumenten liegen over hun leeftijd, illegaal films of muziek downloaden, een restaurant verlaten zonder de rekening te betalen, of zelfs producten stelen. Organisaties en ook werknemers gaan ten onder aan dit ongewenste consumentengedrag. Maar zolang consumenten het gevoel hebben dat de kans dat ze gepakt worden klein is, zullen ze dit gedrag blijven vertonen. Wat kan je doen tegen ongewenst consumentengedrag? Lees verder