Kennisbank

Vreemde talen in reclame: een overzicht van verschillende strategieën

Jos Hornikx

vreemde talen in reclame

Veel merken gebruiken op allerlei manieren vreemde talen op hun verpakkingen, websites en vooral reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: onderzoek op het terrein van marketing en reclame en onderzoek op het terrein van taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten? Lees verder

Money talks: Geld menselijker maken levert meer donaties op

Suzanne Janssen

Geld menselijker maken

Goede doelen kunnen hun werk niet doen zonder donaties. Ze proberen consumenten dus op allerlei manieren te overtuigen om geld te doneren. Maar mensen direct om geld vragen, levert lang niet altijd donaties op. Hoe zorg je er dan voor dat mensen geld geven? Recent onderzoek laat een effectieve techniek zien: door geld menselijke eigenschappen mee te geven, zijn mensen eerder van plan te doneren.

Lees verder

IoT: het belang van de juiste interactiestijl

Iedereen herinnert zich vast Rosie, de housekeeper robot uit de Jetsons. De laatste jaren komen er steeds meer smart devices, zoals robotstofzuigers, op de markt, al hebben geen van allen het uiterlijk, noch de menselijke communicatiestijl van Rosie. Samen met de opkomst van smart devices groeit het zogeheten Internet of Things (IoT), waarbij smart devices in verbinding staan met het internet en zo gegevens uitwisselen. Door deze ontwikkelingen kunnen consumenten profiteren van gepersonaliseerde en geoptimaliseerde services.

Lees verder

Don’t pretend to be my friend!

Blog Christine Liebrecht

Merken willen maar al te graag vrienden worden met hun doelgroep. Vooral sociale media worden hier veel voor ingezet. Maar zitten consumenten op deze persoonlijke kanalen wel te wachten op merken? Om menselijker over te komen, posten merken berichten met een populaire, informele toon. Gretry, Horváth, Belei en Van Riel publiceerden recent het artikel “Don’t pretend to be my friend!” waarin zij onderzochten of en wanneer zo’n informele toon passend is voor merken. Lees verder

Pas op! Het effect van waarschuwingen op de evaluatie van gezondheidsinformatie

Blog Corine Meppelink

Typ een kwaaltje in Google en je krijgt een lange lijst met zoekresultaten. Hoewel de kans groot is dat je een antwoord op je vraag zult vinden, is er één ding dat zeker is: zin en onzin staat online kris kras door elkaar. Een mooi vormgegeven website kan zomaar onbetrouwbaar zijn. Immers, in tegenstelling tot informatiefolders of andere traditionele bronnen van gezondheidsinformatie, wordt de inhoud van een website niet door een medische autoriteit gecontroleerd. Met veel onjuiste informatie tot gevolg. De grote vraag hier is dan ook: hoe zorg je ervoor dat consumenten de juiste websites selecteren uit die lange resultatenlijst? Lees verder

Herkomst van producten doet ertoe voor consumenten

Blog Jos Hornikx

Op onbewerkte producten als andijvie na hebben veel goederen een herkomst die meerdere landen betreft. Zo kan een computer ontworpen zijn in Amerika, onderdelen uit Brazilië en India hebben en in elkaar zijn gezet in Taiwan. We weten al lang dat consumenten gevoelig zijn voor de herkomst van producten, maar hoe zit het met onderliggende facetten als ontwerp en assemblage? Een onderzoek laat zien dat het benadrukken van deze facetten afhangt van hoe consumenten tegen een land aankijken. Lees verder

Vertrouwen in dokter Google

Blog Corine Meppelink

Gezondheidssites zijn populair. Maar de betrouwbaarheid van gezondheidsinformatie op het internet varieert in grote mate. Het selecteren van relevante en betrouwbare informatie is een behoorlijke uitdaging, met name voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden. Ondanks dat er heldere kwaliteitscriteria beschikbaar zijn, blijken we bij het bepalen van de betrouwbaarheid vooral af te gaan op ons gevoel, de lay-out of de positie in de zoekresultatenlijst. Lees verder