Kennisbank

Hoe de media het publiek meetbaar aan het denken zet

Mark Boukes

media

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan. Lees verder

Gepersonaliseerde brand placement in digitale media

SWOCC Selectie 3

Stel je het volgende scenario voor: je struint het internet af op zoek naar een nieuw horloge. Je bezoekt verschillende websites, maar dan valt je oog op een Fossil horloge dat verkocht wordt bij Bol.com. Je klikt op het horloge om het na enkele minuten bekeken te hebben op je verlanglijstje te zetten. Later die dag besluit je een eBook te kopen via Bol.com. Je gebruikt de mogelijkheid om het eBook online in te kijken. De heldin in het verhaal draagt exact het Fossil horloge waar jij eerder die dag interesse in hebt getoond. Kan de benoeming van het horloge – waar je eerder je voorkeur voor aangaf – in de tekst ertoe leiden dat jij het eBook koopt? Lees verder

Is een mobiele gezondheid app voor iedereen toegankelijk?

Nadine Bol

gezondheid app

De gezondheid app is in opkomst. De populariteit is niet alleen te wijten aan de variëteit aan apps die je kunt downloaden, maar ook omdat de Nederlandse markt voor mobiele telefoons verzadigd raakt. Zo introduceerde het Voedingscentrum[1] onlangs een app die helpt bij het maken van gezondere keuzes in de supermarkt en helpt Fietslabyrint ouderen te bewegen middels interactieve fietstochten op de hometrainer. Dit betekent dat bijna iedereen tegenwoordig toegang heeft tot actuele, en zelfs vaak gepersonaliseerde, gezondheidsinformatie. Maar betekent dit dan ook dat zo’n gezondheid app voor iedereen toegankelijk is?  Lees verder

Informatie of emotie? Gebruik het allebei!

Komala Mazerant

Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, waarbij de emoties worden aangesproken.  
Lees verder

Creative media advertising: Persuasief krachtig en stimuleert word-of-mouth

Blog Fabiënne Rauwers

Creatieve media advertising (CMA) wordt steeds vaker gezien als ‘dé nieuwe reclametool’ om de aandacht van consumenten te trekken door gebruik te maken van onverwachte reclamelocaties (bijvoorbeeld een waterfontein). Critici opperen echter dat het effect van CMA-uitingen alleen lokaal merkbaar zal zijn (bijvoorbeeld alleen in de omgeving van de waterfontein). Maar is dit wel zo? Lenen CMA-reclames zich niet bij uitstek voor het aanwakkeren van word-of-mouth waardoor júist een groot publiek kan worden bediend?

Lees verder

‘Samen’ voor de buis slecht voor reclameverwerking?

Blog Claire Segijn

Kerst en oud & nieuw zijn net voorbij. Een tijd waarin je met de familie bij elkaar komt en ook tijd hebt om samen televisie te kijken. Bijvoorbeeld om met z’n allen op de bank naar de kerstspecial van ‘All You Need is Love’ te kijken. Soms lukt het echter niet, vanwege afstanden of weersomstandigheden, om fysiek samen te kijken. In dat geval kan men via media communiceren over het televisieprogramma terwijl ieder thuis kijkt. Maar heeft samen televisiekijken ook invloed op de verwerking van reclames? En is er een verschil tussen het fysiek samen kijken versus op een afstand samen kijken terwijl men er digitaal over praat? Lees verder

Het gebruik van interactiviteit in digitale tijdschriften

Blog Fabiënne Rauwers

Door het grote succes van de iPad schoten de digitale tijdschriftentitels als paddenstoelen uit de grond. Nog zelden hebben deze echter een groot publiek. In een poging om digitale tijdschriften aantrekkelijker te maken, experimenteren tijdschriftenproducenten momenteel druk met het integreren van allerlei interactieve functies (facebookbuttons, filmpjes, etc.). Maar zitten tijdschriftlezers wel te wachten op al deze interactieve toeters en bellen? Lees verder

Beter sponsored content dan een commercial op de radio

Blog Eva van Reijmersdal

Sponsored content lijkt niet meer weg te denken uit het medialandschap. In alle media, van relatief nieuw (instagram en vlogs) tot relatief oud (kranten en radio), is sponsored content inmiddels een belangrijke communicatietool. Ondanks dat vaak wordt geroepen dat sponsored content anders werkt dan traditionele reclame of zelfs effectiever is, is hier weinig onderzoek naar gedaan. Lees verder