Kennisbank

SWOCC17 oktober 2019

Bricks en clicks versterken elkaar

SWOCC Selectie blog

bricks and clicks

Voorheen werden de bricks van een fysieke winkel gezien als een vervanging of concurrerende kracht van de clicks van een webshop. Toch maken retailers steeds vaker gebruik van zowel offline als online verkoopkanalen. Zo ook Coolblue, die steeds meer fysieke winkels openen als aanvulling op hun webshop. Deze winkels zorgen ervoor dat ze een waardevolle toevoeging kunnen doen, wat op de website niet kan. Is dit voor elke webshop een juiste keuze?

Lees verder

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Jos Hornikx

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen. Lees verder

SWOCC11 oktober 2019

All you need is brand love ❤️❤️

SWOCC Selectie blog

Brand love

Organisaties streven steeds vaker, niet alleen naar een goed imago of een goede reputatie, maar ook naar merkliefde. Liefdesrelaties kennen verschillende vormen: de ene liefde is de andere niet. Dat geldt ook voor merkliefde. Wat is merkliefde nu eigenlijk precies en waarom is het voor jouw organisatie belangrijk om het ontstaan van merkliefde te begrijpen?

Lees verder

“Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt?

Reint Jan Renes

Recent is de Nederlandse Rijksoverheid gestart met een langlopende klimaatcampagne. Onder de titel ‘Iedereen doet wat’ maakt de campagne duidelijk dat iedereen iets kan bijdragen: groot of klein. De campagne maakt heel slim de duurzame norm default door niet de vraag te stellen óf mensen iets kunnen doen voor het klimaat, maar wát ze kunnen doen. Echter, een recente studie toont aan dat zelf al iets kleins doen mogelijk indirect een negatief effect heeft op de steun voor vergaande, impactvolle overheidsmaatregelen.

Lees verder

SWOCC27 augustus 2019

Artificial intelligence (AI): een veel gebruikt begrip, maar wat is het nu eigenlijk?

SWOCC Selectie blog

Artificial intelligence

Artificial intelligence (AI) is de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van deze tijd. Het is inmiddels al onderdeel van onze samenleving. Het is daarom ook zeker niet gek dat de overheid een AI-cursus aanbiedt voor alle Nederlanders. Toch leidt AI zeker ook tot discussies binnen de samenleving. Daarom geeft dit artikel inzicht in wat AI nou eigenlijk is.

Lees verder

SWOCC13 augustus 2019

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

SWOCC Selectie blog

Merk

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Lees verder

Positionering van je merk moet passen bij de landpersoonlijkheid

Jos Hornikx

Positionering

Voor consumenten is de herkomst van een product een indicatie voor de kwaliteit van het product, denk maar aan een Zwitsers horloge of Duitse technische apparaten. Het land van oorsprong noemen is gunstig bij landen die positief worden beoordeeld, maar niet voor landen die negatiever worden gezien, zoals India en Brazilië. Hoe los je als merk dit probleem op? Lees verder

Is het succes van een nudge te voorspellen?

Ellen Groenestein

Nudge

Nudging wint nog altijd aan populariteit. Sinds het invloedrijke gedragsboek ‘Nudge’ in 2008 uitkwam, wordt het vooral breed omarmd en gebruikt door de (semi-)overheid als dé nieuwe strategie om burgers te verleiden tot ‘goed’ gedrag. Gedrag dat in het belang is van het individu en de maatschappij. Nudging is daarmee al enkele jaren het vlaggenschip voor de toepassing van gedragswetenschap. Tegelijkertijd blijkt uit de praktijk dat nudging lang niet altijd goed werkt. Vandaar dus de vraag, is het succes van nudging vooraf te voorspellen? Lees verder