Kennisbank

Beroemdheden als Creative Director

SWOCC Selectie blog

Creative director

Beroemdheden worden nog altijd veel ingezet om merken te bouwen. Steeds vaker gaat het om meer dan een verschijning in de reclame en zijn ze bijvoorbeeld betrokken bij het ontwerpen van het product. Beroemdheden worden steeds vaker in dienst genomen als Creative Director, zoals Jay Z voor Puma of Pharrell Williams voor American Express Platinum Card. Maar hoe goed werkt dat? Lees verder

Innoveren een nieuwe marketingvorm?

SWOCC Selectie blog

Innovativiteit

Vandaag de dag is het steeds belangrijker, door de extreme concurrentie, om uniek te zijn als merk. Consumenten kiezen bepaalde producten of merken namelijk niet alleen vanwege hun functionele kenmerken, maar ook vanwege de symbolische inhoud. Consumenten waarderen voornamelijk merken die hen helpen om van het leven te genieten en hun self-concepts uit te dragen.

Lees verder

Is de politieke overtuiging bepalend voor merkbinding?

SWOCC Selectie blog

Politieke ideologie merkbinding

Iemands politieke ideologie en bijbehorende opvattingen, bepalen hoe een persoon naar de wereld kijkt. Dit referentiekader wordt ook gebruikt bij de beoordeling van merken en de band die een consument opbouwt met een merk. Binnen het ‘Westerse politieke spectrum’ zijn twee kanten te onderscheiden: progressieve overtuigingen en conservatieve overtuigingen. Deze twee politieke opvattingen zijn ook verklarend voor de band die consumenten voelen ten opzichte van een merk.

Lees verder

Nostalgiemarketing: de verleiding om van iets ‘gewoons’ juist iets speciaals te maken

SWOCC Selectie blog

Nostalgia marketing

Merken als Douwe Egberts en Unox maken continu gebruik van nostalgie in hun campagnes. Maar waarom doen deze merken dit? In de zoektocht naar de profilering van merken en producten zijn bedrijven vaak gestuit op het principe enchantment dat wordt opgeroepen door nostalgie. Enchantment gaat over het hervinden van een gevoel van ‘speciaalheid’ in het alledaagse.

Lees verder

Een sterk merk: de wisselwerking tussen het verleden, heden en de toekomst

SWOCC Selectie blog

Brand heritage

In een wereld met steeds nieuwe opkomende merken die de bestaande orde uitdagen is het belangrijk te weten waar je staat als gevestigd merk. Dit kan met behulp van brand heritage – vertegenwoordiging van je merk in het verleden, heden en de toekomst. Het in kaart brengen van je merkverleden maakt het mogelijk om de juiste strategische keuzes te maken.
Lees verder

SWOCC10 januari 2020

Product placement: dé oplossing om de wegzappende consument te bereiken

SWOCC Selectie blog

Product placement consument bereiken

Consumenten vermijden televisiereclame en kijken tegenwoordig naar meerdere schermen tegelijkertijd. Echter heeft televisiereclame nog steeds invloed op consumentengedrag. Product placements op televisie geven de mogelijkheid om consumenten alsnog te bereiken: wegzappen is moeilijk wanneer product placements onderdeel zijn van een televisieprogramma.

Lees verder

Mismatch tussen deeleconomie en luxe

SWOCC Selectie blog

Deeleconomie

Vandaag de dag is het huren, leasen of delen van producten steeds populairder. De deeleconomie neemt toe en het delen van huizen, auto’s en elektrische scooters is steeds normaler. Bedrijven als Airbnb, Uber en Felyx zijn niet voor niets zo winstgevend. Deze deeleconomie lijkt alleen maar belangrijker te worden – je kunt nu zelfs dure merkkleding huren bij webshops als Rent the Runway.

Lees verder

SWOCC12 december 2019

Retailverkopers als merkambassadeurs

SWOCC Selectie blog

retail merkambassadeurs

Wanneer je als merk levert aan winkels waar meerdere concurrerende merken worden vertegenwoordigd, heb je meestal geen controle over de verkoop van je product door retailverkopers. Doordat de verkopers in dienst zijn van de retailer en dus meerdere merken dienen te verkopen, is de invloed die door een merkleverancier kan worden uitgeoefend beperkt. Toch zijn er verschillende mechanismen die een merkfabrikant kan gebruiken om retailverkopers te beïnvloeden.

Lees verder

SWOCC9 december 2019

MVO als wapen of als boomerang?

SWOCC Selectie blog

Boomerang effect

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.

Lees verder