Publicaties

SWOCC-publicaties presenteren onderzoeksresultaten op een heldere en praktische manier. Sinds de oprichting zijn er al 70 van deze rode boekjes verschenen. Gemiddeld brengt SWOCC vier publicaties per jaar uit.

76

Influencer Marketing

Dr. Tatiana Domingues Aguiar & Dr. Eva van Reijmersdal

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Er valt tegenwoordig dan ook goed brood te verdienen met zulke online activiteiten. Sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Maar is influencer marketing geschikt voor jouw organisatie? Lees verder

75

Corporate Branding and Consumers on Social Media

Dr. Theo Araujo

De SWOCC publicatie 73 Corporate Branding and Consumers laat zien dat wat consumenten op social media lezen over een corporate brand mede bepaalt wat zij van het product brand vinden. Zelfs wanneer het geen onderdeel is van de communicatiestrategie van een bedrijf, associëren consumenten het product met de corporate brand. In hoeverre draagt social media hieraan bij? Wat zijn de strategieën die bedrijven in kunnen zetten bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media beleid? Lees verder

74

Brand Metrics that Matter

Dr. Daan Muntinga & Dr. Stefan Bernritter

Het merk staat steeds meer centraal in de organisatie. Het is daarom essentieel om de gezondheid, prestaties en ontwikkelingen van het merk te meten. Het is echter een uitdaging om de juiste brand metrics te selecteren. Een enorme hoeveelheid metrics vraagt de aandacht van merkbeheerders. Maar welke zijn nu écht belangrijk? Publicatie 74: Brand Metrics, dient als handleiding om de ‘metrics that matter’ te selecteren, de metrics die merkbeheerders kunnen helpen hun merk écht te laten groeien.
Lees verder

73

Corporate Branding and Consumers

Dr. Theo Araujo

Het werkveld van de corporate marketeer is complex. Er is niet alleen steeds meer concurrentie. Ook is het moeilijker geworden om een corporate merk te bouwen door de opkomst van social media, het versnipperde medialandschap en de maatschappelijke zorgen over vertrouwen, geloofwaardigheid en transparantie. De keuze voor een succesvolle corporate branding strategie gericht op consumenten is, met alle mogelijkheden die er zijn, dan ook niet gemakkelijk. Lees verder

71

Mediaorkestratie

Dr. Hilde Voorveld

In een medialandschap met bijna onbeperkte mogelijkheden om te adverteren en de dialoog, interactie en transactie met de consument op te zoeken en aan te gaan, is het voor adverteerders niet altijd makkelijk om op effectieve wijze hun media-inzet te orkestreren. Lees verder

70

Doelstellingen behalen met contentmarketing

Dr. Christine Liebrecht

De afgelopen jaren is contentmarketing als professioneel vakgebied sterk in opkomst. Nu organisaties grotere budgetten en meer personeel beschikbaar stellen voor contentmarketing, doemt een aantal onvermijdelijke vragen op. Wat is contentmarketing precies? Welke doelen kun je ermee nastreven? En met welke contentinhoud en -vorm zijn de geformuleerde doelstellingen het beste te behalen? Lees verder

69

Webcare: van experimenteren naar professionaliseren

Dr. Lotte Willemsen & Dr. Guda van Noort

Tien jaar geleden had nog niemand gehoord van webcare. Anno 2015 heeft de meerderheid van de Nederlandse adverteerders webcare geïmplementeerd. Professionalisering, in de zin van een meer doelmatige inzet van webcare, wordt gezien als de volgende uitdaging. Deze SWOCC-publicatie levert hier een bijdrage aan door wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van webcare in kaart te brengen. Lees verder

68

Merken in b2b

Carlo Kiksen MSc.

In deze publicatie onderzoekt SWOCC de rol die het merk speelt in de business-to-businessmarkt. Naast een uitgebreid literatuuronderzoek en een breed kwantitatief onderzoek onder 380 Nederlandse zakelijke kopers, zijn met inkopers enkele aankooptrajecten volledig doorlopen. Er worden onder meer uitspraken gedaan over de manier waarop bedrijven (in)kopen, welke rol het merk speelt in zakelijke aankoopbeslissingen en welke zakelijke kopers het meest gevoelig zijn voor Lees verder

67

Impliciet meten is weten?

Dr. Lisa Vandeberg

Expliciete vraagmethoden worden nog vaak ingezet wanneer onderzoekers en marketeers inzicht willen krijgen in wat er in consumenten omgaat. In deze publicatie wordt uitgelegd wanneer zulke expliciete methoden een vertekend, incompleet of zelfs volledig incorrect beeld geven van de psychologische processen die ten grondslag liggen aan consumentengedrag. Lees verder