Publicaties

21

Merkpersoonlijkheid langs de meetlat

Drs. Emilie van den Berge

Ondanks de grote interesse binnen de marketingwereld in merkpersoonlijkheid, bestaat in Nederland geen algemeen aanvaard meetinstrument om deze merkpersoonlijkheid in kaart te brengen. SWOCC nam het initiatief een schaal te ontwikkelen voor de Nederlandse markt: de SWOCC Merkpersoonlijkheid Schaal. Het doel was om inhoudelijk discriminerende dimensies van merkpersoonlijkheid bloot te leggen waarmee inzicht kan worden verschaft in de relevantie en toepasbaarheid van merkpersoonlijkheid.

Lees verder

4

Merkstrategie├źn

Drs. Charlotte Blom & Dr. Kim Cramer

Binnen de financiële dienstverlening hebben de laatste jaren fusies en overnames het merkbeeld veranderd. Merkportfoliomanagement wordt, onder andere door deze ontwikkelingen, dan van toenemend belang. Financiële dienstverleners vinden het daarbij steeds belangrijker de holdingnaam te introduceren.

Lees verder

20

De veranderende brievenbus

Drs. Anna Giling

De afgelopen twee jaar is het inzetten van direct e-mail als advertentiemiddel sterk in opkomst. De voordelen van direct e-mail boven direct mail zijn legio, zo lijkt het. Hoge respons, een hoge mate van gericht communiceren en kostenefficiëntie zijn enkele van de meest genoemde pluspunten. Doordat e-mail een relatief nieuw mediumtype is, is in Nederland echter nog weinig onderzoek verricht naar de werking en de inzet ervan in de praktijk.

Lees verder

2

Researching brand images

Dr. Tijs Timmerman

Voor het succesvol managen van merken is het voor adverteerders belangrijk om te weten hoe consumenten merken waarnemen en evalueren. Er bestaat een groot aantal onderzoeksmethoden om het imago van een merk te meten. Alleen al in Nederland zijn meer dan 70 methoden op de markt gekomen om (aspecten van) het merkimago te bepalen.

Lees verder

19

E-branding: mythe of realiteit

Drs. Hidde van der Louw

Je hoeft de (vak)literatuur er maar op na te slaan of je ziet het: e-branding is hot. Komt dat nu doordat zo veel bestaande en vermaarde merken niet weten wat ze met dit nieuwe medium aanmoeten? Of is dit het gevolg van de opkomst in extreem korte tijd van nieuwe ‘global brands’ zoals Amazon en Yahoo.

Lees verder

18

Merkpersoonlijkheid

Drs. Marieke van den Berg

Ieder mens is uniek en heeft dat te danken aan zijn of haar persoonlijkheid. Persoonlijkheid is iets wat de ene mens onderscheidt van de andere – van vijf en een half miljard anderen in ons geval. Dat maakt persoonlijkheid tot een bruikbare metafoor in een wereld die draait om uniciteit en onderscheidendheid, zoals de wereld van merken. Maar wat is persoonlijkheid eigenlijk? En wat is merkpersoonlijkheid dan precies?

Lees verder

17

Internet Advertising

Drs. Sheila de Lange

Deze SWOCC-publicatie geeft een overzicht van de mogelijkheden van internet als advertentiemedium. Aan de hand van literatuurstudie wordt een beeld geschetst van de nieuwe reclamemogelijkheden die internet biedt in vergelijking met traditionele massamedia. Ter aanvulling op de literatuurstudie is gebruik gemaakt van praktijk input. Deze is verkregen door middel van interviews met professionals op het gebied van internet advertising.

Lees verder