Kennisbank

SWOCC Publicatie SWOCC3 oktober 2002

21 Merkpersoonlijkheid langs de meetlat

Ondanks de grote interesse binnen de marketingwereld in merkpersoonlijkheid, bestaat in Nederland geen algemeen aanvaard meetinstrument om deze merkpersoonlijkheid in kaart te brengen. SWOCC nam het initiatief een schaal te ontwikkelen voor de Nederlandse markt: de SWOCC Merkpersoonlijkheid Schaal. Het doel was om inhoudelijk discriminerende dimensies van merkpersoonlijkheid bloot te leggen waarmee inzicht kan worden verschaft in de relevantie en toepasbaarheid van merkpersoonlijkheid.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC24 februari 2002

2 Researching brand images

The nature and activitation of brand representations in memory

Voor het succesvol managen van merken is het voor adverteerders belangrijk om te weten hoe consumenten merken waarnemen en evalueren. Er bestaat een groot aantal onderzoeksmethoden om het imago van een merk te meten. Alleen al in Nederland zijn meer dan 70 methoden op de markt gekomen om (aspecten van) het merkimago te bepalen.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC16 maart 2001

18 Merkpersoonlijkheid

Ieder mens is uniek en heeft dat te danken aan zijn of haar persoonlijkheid. Persoonlijkheid is iets wat de ene mens onderscheidt van de andere – van vijf en een half miljard anderen in ons geval. Dat maakt persoonlijkheid tot een bruikbare metafoor in een wereld die draait om uniciteit en onderscheidendheid, zoals de wereld van merken. Maar wat is persoonlijkheid eigenlijk? En wat is merkpersoonlijkheid dan precies?

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC20 januari 1999

10 Op zoek naar het merkimago

Het is heel moeilijk om erachter te komen welk beeld mensen van een merk hebben. In de praktijk gebeurt het nogal eens dat een adverteerder op een onderzoeksbureau afstapt met de vraag: ‘hoe is het met het imago van mijn merk gesteld?’. En dan wordt het ingewikkeld, want wat is een imago? In deze publicatie wordt een antwoord gegeven op de vraag wat een merkimago is en wordt een overzicht gegeven van technieken die op dit moment in Nederland worden aangeboden om het merkimago te meten.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC10 oktober 1998

8 Merkrelaties

Adverteerders proberen vaak bewust merken tot complete personen te maken. Alle uitingen van het merk staan in dienst van de te ontwikkelen persoonlijkheid. Consumenten kunnen dan ook van veel merken, mits je ze de juiste hulpmiddelen geeft, een uitgebreide ‘menselijke’ beschrijving geven met bijvoorbeeld leeftijd, uiterlijk, karakter, sociale klasse, en hobby’s. Als we merken als personen benaderen moeten we hieraan de conclusie verbinden dat consumenten relaties met merken kunnen hebben.

Lees verder