Kennisbank

Consumentengedrag na het ontdekken van de ware herkomst van een product

Jos Hornikx

Als kind sta je er nauwelijks bij stil dat de producten die je in de supermarkt koopt uit andere landen kunnen komen dan Nederland. Op een bepaald moment kom je erachter dat Haribo helemaal niet uit Nederland komt maar uit Duitsland. Of dat het vertrouwde Dreft een Amerikaans merk is en dat dit ook geldt voor Häagen-Dazs, dat helemaal geen ijsmerk is uit een koud, Scandinavisch land. Heeft zo’n ontdekking invloed op het consumentengedrag? Beïnvloedt het de houding van de consument ten opzichte van het merk? Lees verder

Een sixpack in de winkel laat mannelijk geld rollen

Ilona de Hooge

Winkelketens, restaurants, en adverteerders lijken steeds vaker fysiek aantrekkelijke mannelijke medewerkers of modellen aan te nemen. Fysiek aantrekkelijke mannen met bijvoorbeeld een sexy sixpack, atletisch figuur, of imposant gestalte zouden een positieve indruk op vrouwelijke klanten maken. Waardoor vrouwelijke klanten meer geld spenderen dan mannelijke klanten. Maar wordt het koopgedrag van vrouwelijke klanten eigenlijk wel beïnvloed door de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers? En hoe reageren mannelijke klanten op de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers?

Lees verder

IoT: het belang van de juiste interactiestijl

Iedereen herinnert zich vast Rosie, de housekeeper robot uit de Jetsons. De laatste jaren komen er steeds meer smart devices, zoals robotstofzuigers, op de markt, al hebben geen van allen het uiterlijk, noch de menselijke communicatiestijl van Rosie. Samen met de opkomst van smart devices groeit het zogeheten Internet of Things (IoT), waarbij smart devices in verbinding staan met het internet en zo gegevens uitwisselen. Door deze ontwikkelingen kunnen consumenten profiteren van gepersonaliseerde en geoptimaliseerde services.

Lees verder