Kennisbank

Hoe beïnvloeden webcare-reacties onze percepties van rechtvaardigheid?

Charlotte van Hooijdonk

webcare reacties swocc

Door de corona-crisis krijgen organisaties nog meer dan voorheen te maken met online klachten, bijvoorbeeld over bestellingen die niet of veel te laat worden bezorgd of het aanbieden van producten tegen woekerprijzen. Organisaties gaan vooral het gesprek aan met klagende klanten om zo de negativiteit over hun product of dienst te verminderen en om imagoschade te voorkomen. Maar naast de organisatie en de klant is er nog een derde partij betrokken in het publieke gesprek: omstanders. Dit zijn (potentiële) consumenten die het gesprek tussen de organisatie en de klant meelezen en zich (soms) mengen in het gesprek. Onderzoek heeft aangetoond dat de formulering van webcare-reacties op negatieve berichten de attitude van klanten beïnvloedt. Maar gaan deze effecten ook op voor omstanders?

Lees verder

Persoonlijke reclame in de winkel – een stap te ver?

Sophie Boerman

personalisatie reclame winkels

Het gebruik van persoonlijke informatie en algoritmes om reclame te personaliseren is inmiddels een bekend fenomeen. Op het internet wordt dit veelvuldig gedaan op bijvoorbeeld sociale media, in banner-advertenties en in zoekmachines. Nieuwe technologieën maken het nu ook mogelijk om reclame offline te personaliseren, zoals in winkels. Zo worden technologieën zoals gezichtsherkenning gebruikt om reclames te personaliseren op schermen bij Tesco benzinestations in Groot-Brittannië en om menusuggesties te doen in de KFC in China.

Lees verder

SWOCC13 november 2019

Raakt een chatbot de juiste snaar met een menselijke toon?

Evi van der Weegen (SWOCC Scriptieprijs winnares)

Chatbot

Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcaremedewerkers trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice deze moet gebruiken. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

Lees verder

SWOCC30 oktober 2019

Realistisch eng? De opkomst van de A.I.-generated influencer

Lotte Willemsen, Marije Brom, Iris Withuis

Lil Miquela emoties

Influencers zijn inmiddels geen hype meer, maar een bewezen onderdeel van de (content)strategie. Inmiddels zien we een nieuw type influencer; de A.I.-generated influencer, gebaseerd op data en alleen bestaand in de virtuele wereld. Deze influencers zijn dankzij A.I. altijd op de hoogte van wat leeft onder volgers, zijn nooit te moe om nieuwe content te plaatsen, en zullen niet verwikkeld raken in een schandaal, tenzij merken hier bewust opdracht toe geven. A.I.-generated influencers bieden dus veel kansen voor merken. Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle samenwerking is wel dat ze consumenten weten te betrekken en te (ver)binden.

Lees verder

Eye-tracking inzichten: waar besteden consumenten aandacht aan in webshops?

Claire Segijn

Consumenten zoeken vaak eerst online naar informatie (bijvoorbeeld naar reviews) over een product voordat ze tot aankoop overgaan. Het blijkt zelfs dat consumenten reviews meer vertrouwen dan aanbevelingen van vrienden. Reviews worden vaak weergegeven in een webshop met nog veel meer informatie eromheen, zoals een productbeschrijving, prijs, afbeeldingen. Maar besteden consumenten eigenlijk wel aandacht aan al deze informatie? En welke elementen spelen de grootste rol in het beslissingsproces?

Lees verder

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder

SWOCC29 augustus 2019

Een kijkje in het privéleven van een politicus: wat doet het met ons?

Nikki Dekker

Politicus_Personalisatie

Steeds meer politici wagen zich aan de visuele wereld van Instagram. Het sociale medium leent zich uitstekend voor politici om zich persoonlijk te presenteren. Het is dan ook geen nieuws meer: een overvloed aan enthousiaste reacties op een foto van Jesse Klaver – fractievoorzitter van GroenLinks – met zijn kinderen. Maar, wat doen deze privékiekjes eigenlijk met onze stemintentie?

Lees verder