Kennisbank

Interactiviteit in digitale magazines loont!

Fabiënne Rauwers

Digitaal Magazine

Veel magazines hebben tegenwoordig naast een printversie ook een digitale variant. Deze digitale magazines zijn grotendeels replica’s van de printversie, omdat ze vaak dezelfde content en lay-out bevatten. Toch heeft een digitaal magazine een belangrijk voordeel ten opzichte van print: interactieve features. In een digitaal magazine kan de content worden ‘verrijkt’ met hyperlinks, social media buttons en filmpjes. Maar hoe beïnvloeden deze interactieve features de leeservaring van de consument? Zit de consument hier wel op te wachten? Lees verder

Data driven politieke marketing: het staat nog in de kinderschoenen

Tim Smits

Honderden pagina’s werden geschreven over Hillary Clinton en Donald Trump. Na de, voor ons misschien onverwachte, overwinning van Trump (die naadloos Byron Sharp’s “How Brands Grow” leek te volgen), keken velen naar de communicatiestrategie. Ook via digitale kanalen zou Trump de strijd hebben gewonnen. Maar is dat wel zo? Wat deed Trump dan precies online? En hoe verhoudt dat zich tot de digitale campagne van Hillary Clinton? In welke mate kan je stellen dat het hier om state-of-the-art data driven digitale marketing gaat? Lees verder

One size fits all? Hoe je als PR-professional de aandacht van journalisten trekt

Mark Boukes

Een jaar geleden schreef ik voor SWOCC de blog “PR in het nieuws: een continue struggle” over de manieren waarop journalisten omgaan met persberichten en aan welke criteria een persbericht moet voldoen om aandacht van journalisten te trekken. De conclusie? Creëer een nieuwswaardig persbericht. Journalisten gebruiken bepaalde nieuwsfactoren (criteria) om te bepalen of nieuws al dan niet “nieuwswaardig” genoeg is om überhaupt verslag van te doen. Maar welke nieuwsfactoren zijn eigenlijk van belang? En nog belangrijker, welke nieuwsfactoren zijn belangrijk voor welke soorten media? Lees verder

Interactiviteit in online tijdschrift advertenties: Do or don’t?

Fabiënne Rauwers

Op het internet struikel je erover: online advertenties. Een groot voordeel van online (vs. print) adverteren is dat marketeers nu de optie hebben om hun commerciële content te verrijken met allerlei interactieve elementen. Denk aan het toevoegen van social media buttons, hyperlinks, filmpjes en interactieve games. Hierdoor is “de online advertentie” niet langer passieve, commerciële content, maar krijgt het een interactief karakter. Echter, zitten consumenten wel op deze interactieve toeters-en-bellen te wachten? Of vinden ze het juist storend en schaadt het zelfs het merk?  Lees verder