Kennisbank

De invloed van negatief nieuws op corporate merkreputatie

Jeroen Jonkman

De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en HEMA op hun eigen manier al ondervonden. Crises zijn reëel, maar worden mede vormgegeven door mediaberichtgeving. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kan je er als merk tegen beginnen?
Lees verder

Hoe bereid je je voor op media-interviews in tijden van crisis?

Aurélie de Waele

In de huidige coronacrisis wordt dagelijks duidelijk hoe belangrijk woordvoerders zijn om een boodschap over te brengen naar het grote publiek. Ze zijn in tijden van crisis het gezicht en de stem van een organisatie. Veel woordvoerders volgen mediatrainingen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar waaruit bestaat een mediatraining? Wat raden mediatrainers woordvoerders aan? En komen die adviezen overeen met bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek?
Lees verder

Beroemdheden als Creative Director

SWOCC Selectie blog

Creative director

Beroemdheden worden nog altijd veel ingezet om merken te bouwen. Steeds vaker gaat het om meer dan een verschijning in de reclame en zijn ze bijvoorbeeld betrokken bij het ontwerpen van het product. Beroemdheden worden steeds vaker in dienst genomen als Creative Director, zoals Jay Z voor Puma of Pharrell Williams voor American Express Platinum Card. Maar hoe goed werkt dat? Lees verder

SWOCC21 februari 2020

Waarom consumenten producten kopen die door Instagram influencers worden gepromoot

Romy Boer - winnaar SWOCC blogwedstrijd

Influencers advertisement disclosure

Influencer marketing op Instagram is booming business. Momenteel is Instagram marketing een industrie die 2 miljard omzet, en er wordt verwacht dat dit zal stijgen naar 5 tot 10 miljard in de loop van 2020. Met influencer marketingbureaus die als paddenstoelen uit de grond schieten, kan er worden aangenomen dat influencer marketing een blijvertje is. Als je een actieve Instagram gebruiker bent, is de term influencer je vast niet ontgaan. Maar moeten de consumenten bewuster worden gemaakt van de daadwerkelijke invloed van deze zogeheten influencers op hun gedrag? Worden ze te gemakkelijk verleid om producten te kopen die door influencers worden gepromoot, omdat consumenten ze geloofwaardig achten, terwijl ze niet oprecht zijn en het alleen maar voor de cheque doen?

Lees verder

“Betaald partnerschap met” op Instagram: wel of niet positief voor je merk?

Sophie Boerman

In augustus lanceerde de Stichting Reclame Code de campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’ om de aandacht te vragen voor het belang van transparantie rondom reclame op sociale media. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een hashtag inderdaad consumenten kan helpen reclame te herkennen [1],[2] . Maar, #Ad is zeker niet de meest effectieve hashtag. Dit komt voornamelijk doordat hij moeilijk te begrijpen is: het is een afkorting waar niet iedereen bekend mee is, niet erg expliciet over de relatie tussen merk en influencer, en is klein en dus makkelijk over het hoofd te zien.
Lees verder

SWOCC30 oktober 2019

Realistisch eng? De opkomst van de A.I.-generated influencer

Lotte Willemsen, Marije Brom, Iris Withuis

Lil Miquela emoties

Influencers zijn inmiddels geen hype meer, maar een bewezen onderdeel van de (content)strategie. Inmiddels zien we een nieuw type influencer; de A.I.-generated influencer, gebaseerd op data en alleen bestaand in de virtuele wereld. Deze influencers zijn dankzij A.I. altijd op de hoogte van wat leeft onder volgers, zijn nooit te moe om nieuwe content te plaatsen, en zullen niet verwikkeld raken in een schandaal, tenzij merken hier bewust opdracht toe geven. A.I.-generated influencers bieden dus veel kansen voor merken. Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle samenwerking is wel dat ze consumenten weten te betrekken en te (ver)binden.

Lees verder

SWOCC7 augustus 2019

Wat begrijpen tieners van influencer marketing op YouTube?

Eva van Reijmersdal

Influencer marketing

De populariteit van influencers is groot onder jongeren. Waar jongeren vroeger in hun vrije tijd bijvoorbeeld tv keken, besteden zij nu een groot deel van hun tijd aan het kijken van content van influencers op YouTube. Influencer marketing wordt daarom ook vaak ingezet om de jongere doelgroep te bereiken. Maar wat vinden jongeren van influencer marketing? Herkennen tieners reclame in YouTube video’s en begrijpen ze dat YouTubers hier geld aan verdienen? 

Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder