Kennisbank

SWOCC7 augustus 2019

Wat begrijpen tieners van influencer marketing op YouTube?

Eva van Reijmersdal

Influencer marketing

De populariteit van influencers is groot onder jongeren. Waar jongeren vroeger in hun vrije tijd bijvoorbeeld tv keken, besteden zij nu een groot deel van hun tijd aan het kijken van content van influencers op YouTube. Influencer marketing wordt daarom ook vaak ingezet om de jongere doelgroep te bereiken. Maar wat vinden jongeren van influencer marketing? Herkennen tieners reclame in YouTube video’s en begrijpen ze dat YouTubers hier geld aan verdienen? 

Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Een rode tandenborstel leuk voor nu, irritant over twee maanden?

Joris Demmers

Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?

Lees verder

SWOCC23 oktober 2018

Duurzame productmarketing: Deels ‘groen’ = geheel misleidend?

Nigel Steenis

Één van de manieren waarop bedrijven Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-activiteiten inzetten is door ‘duurzame’ of ‘groene’ producten te ontwikkelen. Vaak is echter niet elk onderdeel van het product even duurzaam. Zo zijn inconsistenties dikwijls terug te zien bij verpakte producten, denk bijvoorbeeld aan biologisch vlees in een plastic verpakking. Maar hoe reageren consumenten op dit soort inconsistenties bij producten?

Lees verder

Samenwerken met een influencer: de do’s en don’ts

Eva van Reijmersdal

Influencer

Eerder dit jaar werd Kylie Jenner uitgeroepen tot de meest invloedrijke social media influencer. Geschat wordt dat haar posts een waarde hebben van 1 miljoen dollar per stuk! Zulke bedragen komen in Nederland niet voor, maar influencer marketing wint ook hier gestaag aan populariteit. Wat moet je weten als je als organisatie overweegt om influencer marketing in te zetten? En wat moet je weten als je de huidige influencer marketing strategie van jouw organisatie wil verbeteren? Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC29 mei 2018

76 Influencer Marketing

Influencer Marketing

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Er valt tegenwoordig dan ook goed brood te verdienen met zulke online activiteiten. Sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Maar is influencer marketing geschikt voor jouw organisatie? Lees verder

Herkennen consumenten sponsored Facebook posts?

Sophie Boerman

David Beckham

Influencer marketing is hot. Beroemdheden – oftewel influencers – zoals acteurs, topsporters, en bekende vloggers worden steeds vaker ingezet om producten en merken te promoten op hun social mediakanalen. Beroemdheden kunnen gigantisch veel volgers hebben (Justin Bieber heeft 78 miljoen likes op Facebook, David Beckham heeft er 54 miljoen), waardoor het bereik van hun posts groot is. Bovendien worden beroemdheden gezien als betrouwbare bronnen, wat ervoor zorgt dat celebrity endorsements over het algemeen positieve effecten hebben op attitude en aankoopintentie. Maar herkent de consument deze influencer posts eigenlijk wel als reclame?

Lees verder

One size fits all? Hoe je als PR-professional de aandacht van journalisten trekt

Mark Boukes

Een jaar geleden schreef ik voor SWOCC de blog “PR in het nieuws: een continue struggle” over de manieren waarop journalisten omgaan met persberichten en aan welke criteria een persbericht moet voldoen om aandacht van journalisten te trekken. De conclusie? Creëer een nieuwswaardig persbericht. Journalisten gebruiken bepaalde nieuwsfactoren (criteria) om te bepalen of nieuws al dan niet “nieuwswaardig” genoeg is om überhaupt verslag van te doen. Maar welke nieuwsfactoren zijn eigenlijk van belang? En nog belangrijker, welke nieuwsfactoren zijn belangrijk voor welke soorten media? Lees verder