Kennisbank

Een rode tandenborstel leuk voor nu, irritant over twee maanden?

Joris Demmers

Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?

Lees verder

Leiderschap waarmee je medewerkers net dat ‘stapje extra’ laat zetten

Joost Verhoeven

Leiderschap

Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen? Lees verder

Consumentengedrag na het ontdekken van de ware herkomst van een product

Jos Hornikx

Als kind sta je er nauwelijks bij stil dat de producten die je in de supermarkt koopt uit andere landen kunnen komen dan Nederland. Op een bepaald moment kom je erachter dat Haribo helemaal niet uit Nederland komt maar uit Duitsland. Of dat het vertrouwde Dreft een Amerikaans merk is en dat dit ook geldt voor Häagen-Dazs, dat helemaal geen ijsmerk is uit een koud, Scandinavisch land. Heeft zo’n ontdekking invloed op het consumentengedrag? Beïnvloedt het de houding van de consument ten opzichte van het merk? Lees verder

Hoe mooie producten leiden tot ontevreden consumenten

Ilona de Hooge

Het ontwerp (design) van een product is een belangrijke voorspeller van hoe succesvol het product zal zijn. Keer op keer hebben onderzoeken laten zien dat consumenten hun aankopen bepalen aan de hand van hoe producten eruit zien, zelfs voor producten waarbij het uiterlijke ontwerp niet echt van belang is. Vele bedrijven, en zelfs supermarktketens, hebben hun strategieën dan ook gericht op het ontwikkelen van mooie producten (zoals limited editions), of van mooie verpakkingen voor hun producten. Maar is het eigenlijk wel zo slim om zulke prachtig uitziende producten te ontwikkelen? Lees verder

Waarom medewerkers soms NIET meedoen

Blog Joost Verhoeven

De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder