Kennisbank

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

Privacy als strategie voor vertrouwen

Guda van Noort

privacy

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen? Lees verder

Wat weten consumenten eigenlijk over privacy en mobiele apps?

Verena Wottrich

Privacy

Door mobiele apps te downloaden en te gebruiken, produceren gebruikers van smartphones en tablets constant – en meestal onbewust – kwantificeerbare informatie online. Deze informatie wordt vaak verzameld, opgeslagen, gebruikt en geveild door derden – zoals app-ontwikkelaars, databrokers, analysebedrijven en marketeers. Dit kan een bedreiging vormen voor de privacy van app-gebruikers, omdat de verzamelde informatie vaak wordt gebruikt voor prijsdiscriminatie, sociale sortering, (verborgen) manipulatie of frauduleus gedrag – zoals identiteitsdiefstal. Lees verder

Online privacy en wantrouwen in websites

Juist online voelen consumenten zich kwetsbaar. Ze vragen zich dan ook vaak af: wie gebruikt mijn informatie, met welk doel en voor hoe lang? Dit raakt direct aan privacy – de normen over hoe met informatie wordt omgegaan. Privacy respecteren, betekent het respecteren van bestaande normen over welke informatie wordt verzameld, hoe deze wordt gebruikt en met wie deze wordt gedeeld. Een inbreuk op privacy is het schenden van deze normen. Lees verder

Wanneer zelfs je smartphone je privacy schendt

Paul Ketelaar

De smartphone gaat de hele dag met ons mee en we zijn altijd online. Smartphones zijn context-sensitief waardoor we informatie kunnen ontvangen op voor ons relevante lokaties en momenten. Dit maakt ze uitermate geschikt als advertentie-platform. Adverteerders zijn immers altijd op zoek naar wegen om ons op het juiste moment, met de juiste boodschap te benaderen. Een prijsaanbieding van Hunkemöller terwijl we precies voor hun etalage staan. Of een hamburgeraanbod, twee voor de prijs van één, terwijl we net de McDonald’s binnenlopen. Maar er is een keerzijde: consumenten geven hun persoonlijke data op. Lees verder

Wat is het effect van Online Behavioral Advertising?

Sophie Boerman

Ons online gedrag, zoals de websites die we bezoeken, de video’s die we kijken en onze zoekopdrachten in Google, wordt in grote getalen verzameld, gebruikt, en gedeeld door bedrijven. Eén van de meest belangrijke reden om online gedrag te monitoren en te verzamelen is Online Behavioral Advertising (OBA), ook wel behavioral targeting genoemd. Bij OBA wordt informatie over online gedrag verzameld (door middel van bijvoorbeeld cookies) om zo advertenties specifiek aan bepaalde individuen te kunnen tonen. Maar hoe effectief is deze vorm van adverteren?    Lees verder

Succesvolle valorisatie: hoe werk je samen met universiteiten?

Guda van Noort

Valorisatie, ervoor zorgdragen dat wetenschappelijke kennis daadwerkelijk wordt toegepast, is waar het al meer dan 20 jaar om draait bij SWOCC. De laatste jaren legt ook de overheid meer de nadruk op het belang hiervan, maar ook bedrijven nemen steeds meer initiatieven hiertoe. Slim. Want kennis is de sleutel tot innovatie. Onder andere met ‘academic outreach’ programma’s zoeken bedrijven samenwerkingen met universiteiten. Lees verder

Succes van Location Based Advertising: Locatie of medium?

Verschillende onderzoeken laten ons geloven dat location based advertising effectiever is dan traditionele reclame. Een veel voorkomende denkfout met betrekking tot deze claim zit echter in het feit dat location based advertising vaak in één adem wordt genoemd met mobile marketing. Het doet er echter wel toe of je een location based aanbieding ontvangt op je smartphone of bijvoorbeeld op een traditioneel display boven het schap in de supermarkt. In dit onderzoek wordt in een Virtual Reality onderzoek aangetoond dat reclame via smartphones vooral effectief is als consumenten niet op locatie van een product zijn.

Lees verder

Gepersonaliseerde communicatie: Wanneer geven consumenten (geen) toestemming?

Blog Verena Wottrich

Gepersonaliseerde communicatie is niet alleen een hot topic voor marketeers, maar ook voor consumenten. Gepersonaliseerde communicatie heeft namelijk een schaduwkant: consumenten kunnen het als een bedreiging voor hun privacy zien wat uiteindelijk kan leiden tot negatieve campagne resultaten. Een manier om met deze privacy zorgen om te gaan en om aan de wettelijke eisen te voldoen is om consumenten om toestemming te vragen om als organisatie te communiceren met de consument. Dit heet permission marketing genoemd. Het idee hierachter is dat consumenten positiever reageren op interactieve marketingtechnieken, zoals gepersonaliseerde communicatie, wanneer ze van tevoren toestemming hiervoor hebben gegeven. Maar wanneer en waarom geven consumenten eigenlijk wel of niet toestemming voor gepersonaliseerde communicatie?

Lees verder