Kennisbank

Native advertenties op nieuwswebsites: hoe transparant moet de adverteerder zijn?

Simone Krouwer

Native advertisement

Steeds vaker staan er zogenoemde native advertenties of branded content op nieuwswebsites. Dit zijn advertenties in de vorm van gesponsorde nieuwsartikelen, die soms bijna niet van het echte nieuws te onderscheiden zijn. Consumenten vinden de traditionele banner-advertenties vaak irritant en storend en proberen deze zoveel mogelijk te vermijden. Door het plaatsen van advertenties in de vorm van een artikel, hopen adverteerders op een minder irritante manier consumenten te bereiken. Lees verder

AR: Try online before you buy

Anne Roos Smink

AR

Thuis vanaf de bank nieuwe schoenen passen, de grootte van je nieuwe televisie uitproberen in je huiskamer, of kijken welke kleur lipstick het beste staat? Augmented Reality (AR) apps kunnen consumenten thuis een zogeheten online ‘try before you buy’ ervaring geven. Eerder schreef ik al hoe dit soort AR apps consumenten kunnen helpen bij het online shoppen. Maar wegen de voordelen van deze technologie ook op tegen mogelijke nadelige gevolgen? Lees verder

Fotobewerking in advertenties? Plaats een disclosure!

advertentie

Het tijdschrift Glamour heeft voor hun aprilnummer een virtueel model op de cover gezet. Het virtuele model, Raven, ziet er sportief en slank uit met een fluweel gladde huid, volle lippen en een smalle neusbrug. Oftewel: Raven weerspiegeld het ideaal beeld van het vrouwelijk lichaam. Regelmatig komen advertenties in opspraak omdat ze te misleidend en schadelijk zijn voor het zelfbeeld van consumenten. Maar wat vinden consumenten van merken die uitkomen voor digitaal bewerkte foto’s in advertenties via een disclosure? Lees verder

Reclame personaliseren op basis van mediagebruik

Claire Segijn

Reclame

Krijg je weleens reclame op jouw smartphone, tablet of laptop dat gerelateerd is aan wat je op dat moment aan het kijken of luisteren bent? Dat zou goed kunnen en dit is zeker geen toeval! Wanneer reclame op een mobiel apparaat afgestemd wordt met andere media in jouw omgeving spreken we van synced advertising. Technieken die hiervoor worden gebruikt zijn het ‘meeluisteren’ van apps op jouw mobiele apparaat, social media analytics, segmentatie, en geofencing. Synced advertising is een relatief nieuwe vorm van gepersonaliseerde reclame en wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit ontbreekt nog. Wat zijn de voor- en nadelen van synced advertising? Lees verder

Communiceren via een chatbot: wat doet dat voor je merk?

Paul Ketelaar

Communicatie_chatbot

Nooit meer in de wachtstand als je belt naar een organisatie maar direct geholpen worden. Dat klinkt als muziek in de oren. Bedrijven gebruiken steeds vaker chatbots die dag en nacht communiceren met klanten. Ken je bijvoorbeeld de chatbot van KLM? Die kan je benaderen via Facebook Messenger. Deze vriendelijke chatbot helpt je met het vinden van een bestemming, het boeken van een vlucht en zelfs met het inpakken van je koffer. Maar de vraag is: wat betekenen chatbots voor je merk?   Lees verder

SWOCC14 februari 2019

Waarom je consumenten moet stimuleren je merk samen te gebruiken in de relatie

SWOCC Selectie

merk

Vandaag is het Valentijnsdag, een mooi moment om stil te staan bij de bijzondere herinneringen die je deelt met je geliefde(n). Denk aan een mooie vakantie, maar ook aan een leuke avond uit of een alledaags ritueel als samen tanden poetsen. Zo kunnen bepaalde merken ook gekoppeld zijn aan herinneringen. Door samen een merk te gebruiken, wordt een merk onderdeel van wie ‘wij’ – als koppel – zijn in plaats van wie ‘ik’ ben. Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van dit gedeelde merkgebruik? Lees verder