Kennisbank

Consumentenreviews als storytelling

Joost Verhoeven

online review storytelling

Online consumentenreviews zijn ontzettend belangrijk geworden voor merken. Onderzoek van Nielsen uit 2015 laat zien dat 69% van de consumenten beweert beslissingen te baseren op online reviews. Het belang van online reputatie in het algemeen, en consumenten-reviews in het bijzonder, wordt nauwelijks meer betwist. Echter, geeft een recent artikel van Tom van Laer en collega’s nieuwe inzichten in de manier waarop reviews een merk beïnvloeden. Lees verder

Storytelling: Hoe effectief zijn brand stories?

Lotte Willemsen

Storytelling

Verhalen worden doorverteld van mens tot mens, maar ook steeds vaker van merk tot mens of van mens tot merk. Social media maken dat mogelijk. Zo vertellen merken bijvoorbeeld over de lange weg die werd bewandeld om van familiebedrijf uit te groeien tot wereldmerk – zoals Van Bommel. Consumenten vertellen hoe bepaalde producten en diensten het mogelijk maakten om persoonlijke doelen of dromen te verwezenlijken – zoals Airbnb. Hoewel merken wereldwijd miljoenen investeren in (het stimuleren van) dergelijke verhalen, zijn lang niet alle verhalen succesvol. Hoe effectief zijn commerciële verhalen om mensen te boeien en te beïnvloeden? Lees verder

Storytelling op social media? Maak het niet te meeslepend!

Komala Mazerant

Social media

Menig merk hanteert storytelling in zijn contentstrategie. Het idee lijkt goed: creëer relevante merkverhalen in plaats van consumenten lukraak met reclame te bombarderen. De consument wordt in het verhaal gezogen met als doel engagement op te roepen. Recent onderzoek laat echter zien dat merkverhalen in sommige gevallen averechts werken. Lees verder

Zo zorg je ervoor dat jouw website toegankelijk is

Corine Meppelink

Steeds meer mensen zoeken online naar gezondheidsinformatie. Buiten de vraag of deze informatie betrouwbaar en relevant is, is het de vraag of de informatie wel toegankelijk is. Dit geldt met name voor de grote groep Nederlanders met lage gezondheidsvaardigheden. Een analyse van 100 Nederlandse gezondheidssites wijst uit dat het overgrote deel te moeilijke taal bevat, er weinig wordt gevisualiseerd en er een groot gebrek aan cues is die iets zeggen over de betrouwbaarheid van de informatie. Lees verder

Dit is hoe storytelling werkt voor je merk

Christine Liebrecht

Storytelling_Merk

Met bewondering kan ik naar de contentvideo’s van het merk Rapha kijken. De producent van wielrenkleding publiceert online namelijk prachtige video’s die je meevoeren naar mooie gebergten, geweldige uitzichten en het ultieme wielrengevoel. Hoe komt het dat ik, een absolute niet-wielrenner, toch zin krijg om op de fiets te stappen en de Alpen te bedwingen? Het merk past storytelling toe. Maar waarom en hoe werkt storytelling? Lees verder

SWOCC14 augustus 2018

Hoe zorg je voor meer engagement met jouw social media content?

Hilde Voorveld

social media

Hoewel social media vaak als containerbegrip gebruikt wordt, verschillen platformen als Instagram, Facebook en Snapchat natuurlijk wel degelijk van elkaar. Door de continue digitalisering van media en de ontwikkelingen op het gebied van big data krijgen adverteerders steeds meer inzicht in hun doelgroep(en) op deze social media. Er blijven echter twee belangrijke vragen bestaan: hoe beleven consumenten de verschillende social media platformen? Wat voor gevolgen heeft dit voor de advertenties die via deze platformen verspreid worden? Lees verder

Reviews als informatiebron in het B2B-inkoopproces

Onno Maathuis

Reviews

Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder