Kennisbank

Beter sponsored content dan een commercial op de radio

Blog Eva van Reijmersdal

Sponsored content lijkt niet meer weg te denken uit het medialandschap. In alle media, van relatief nieuw (instagram en vlogs) tot relatief oud (kranten en radio), is sponsored content inmiddels een belangrijke communicatietool. Ondanks dat vaak wordt geroepen dat sponsored content anders werkt dan traditionele reclame of zelfs effectiever is, is hier weinig onderzoek naar gedaan. Lees verder

Product placement door de 3D-bril

Blog Christian Burgers

Technologische ontwikkelingen in de filmbranche hebben tot een toename in 3D-films geleid. Zo worden (verwachte) blockbuster als Star Wars: The Force Awakens, The Martian en Batman v Superman bijna standaard in 3D uitgebracht. Consumenten met 3D-tv’s kunnen ook thuis van 3D-films genieten. En met 4D staat de volgende vernieuwing voor de deur. Deze technologische ontwikkelingen veranderen ongetwijfeld het kijkproces. Maar beïnvloeden ze ook de effectiviteit van product placement binnen deze films? Lees verder

Kinderen zijn te verleiden met speelgoedboek

Blog Eva van Reijmersdal

Sinterklaas is weer in het land en dus is de onrust onder kinderen weer begonnen. De Sint en zijn pieten ontmoeten, snoepen, maar vooral cadeautjes, zorgen voor slapeloze nachten en grote opwinding. Om de Sint te laten weten wat je het liefst wenst, is het maken van een verlanglijst onontbeerlijk. En hoe kun je die nou beter maken dan met behulp van de welbekende, extra dikke speelgoedfolders die één keer per jaar worden uitgegeven door ’s lands grootste speelgoedwinkels? De ene winkel noemt het het grote speelboek, de ander het grote speelgoedboek, maar u weet vast wat ik bedoel. Lees verder

Hoe goed past jouw merk in de hoofdrol van een tv-programma?

Blog Jiska Eelen

Wat als je de kans kreeg om een televisieprogramma volledig om jouw merk te laten draaien? Evalueren de kijkers je merk dan positiever? Is het effect ervan langdurig? Of profiteert de concurrentie er juist van? In een binnenkort te verschijnen artikel in International Journal of Advertising geven mijn collega’s en ik op basis van een veldstudie het antwoord. Lees verder

Houd bij advergames rekening met privacyzorgen

Blog Verena Wottrich

Jong en oud speelt tegenwoordig steeds vaker online spelletjes. Tegelijkertijd neemt de effectiviteit van traditionele reclamevormen steeds meer af. Het is dan ook logisch dat adverteerders hun reclameboodschappen via digitale spelletjes proberen over te brengen. De effectiviteit van die boodschappen blijkt echter sterk afhankelijk te zijn van de zorgen die spelers hebben over hun privacy. Lees verder

De zoete kracht van advergames

Blog Esther Rozendaal

In de strijd om aandacht van de jonge consument maken veel snoepfabrikanten gebruik van advergames: online digitale spelletjes waarin zij adverteren voor hun merk of product. Een uiterst succesvolle manier van adverteren, zo blijkt uit onderzoek dat recentelijk gepubliceerd werd in Appetite. Het laat zien dat vooral kinderen die veel aandacht besteden aan snoepafbeeldingen in […] Lees verder

Advergames hebben positieve merkeffecten op kinderen

Blog Eva van Reijmersdal

Kinderen brengen veel tijd online door. Naast het kijken van filmpjes, is het spelen van spelletjes één van de populairste online activiteiten onder kinderen. Dat is niet onopgemerkt gebleven bij adverteerders. Zij proberen kinderen online te bereiken door hen zogenaamde advergames voor te schotelen. Lees verder

De macht van televisie en de (uit)verkoop van wijn

Blog Lynn Epping

Hoe kan één wijn uit één specifiek jaar zo populair worden dat heel Azië ernaar vraagt? Het antwoord is onwaarschijnlijk maar simpel: een televisieserie. De Aziatische serie die naar het Engels vertaald “Drops of God” heet, gaat over een jongen die voor dertien verschillende wijnen een raadsel moet oplossen om de erfenis van zijn vader te verdienen. Lees verder