Kennisbank

“Betaald partnerschap met” op Instagram: wel of niet positief voor je merk?

Sophie Boerman

In augustus lanceerde de Stichting Reclame Code de campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’ om de aandacht te vragen voor het belang van transparantie rondom reclame op sociale media. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een hashtag inderdaad consumenten kan helpen reclame te herkennen [1],[2] . Maar, #Ad is zeker niet de meest effectieve hashtag. Dit komt voornamelijk doordat hij moeilijk te begrijpen is: het is een afkorting waar niet iedereen bekend mee is, niet erg expliciet over de relatie tussen merk en influencer, en is klein en dus makkelijk over het hoofd te zien.
Lees verder

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder

SWOCC29 augustus 2019

Een kijkje in het privéleven van een politicus: wat doet het met ons?

Nikki Dekker

Politicus_Personalisatie

Steeds meer politici wagen zich aan de visuele wereld van Instagram. Het sociale medium leent zich uitstekend voor politici om zich persoonlijk te presenteren. Het is dan ook geen nieuws meer: een overvloed aan enthousiaste reacties op een foto van Jesse Klaver – fractievoorzitter van GroenLinks – met zijn kinderen. Maar, wat doen deze privékiekjes eigenlijk met onze stemintentie?

Lees verder

Consumentenervaring vandaag de dag te vinden op social media

SWOCC Selectie blog

Social media hashtag

Waar onderzoekers en marketeers voorheen gebruik moesten maken van dure en tijdrovende surveys, delen consumenten tegenwoordig hun merkevaluaties vrijwillig en publiekelijk op social media. We hebben ons er allemaal wel eens schuldig aan gemaakt – het plaatsen van een merkgerelateerde afbeeldingen op social media van bijvoorbeeld een avondje uiteten met hashtags als #foodporn, #instafood en #instagood.

Lees verder

Help! Een storm aan negatieve berichten op social media…

SWOCC Selectie blog

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat negatieve uitingen over een merk een veel grotere schaal aan kunnen nemen dan voorheen. Het merk Nike heeft dit recentelijk ondervonden nadat de wereldberoemde basketballer Zion Williamson geblesseerd is geraakt door een gescheurde zool van zijn Nike-schoen. Als gevolg van dit incident heeft Nike een groot aantal negatieve berichten over zich heen gekregen via social media. Deze grote hoeveelheid aan negatieve berichten – ook wel ‘social mediastorm genoemd – kunnen een grote bedreiging vormen voor de reputatie van het merk.

Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Social media monitoring d.m.v. sentiment analyse? Liever niet!

Stefan Bernritter

Consumenten praten online graag en veel over merken. Zo delen ze positieve ervaringen met een merk via social media, maar klagen ze ook graag over slechte ervaringen met een merk. Als je systematisch in de gaten wil houden wat klanten online over jouw merk vertellen – zodat je mogelijk via webcare deel kan nemen aan de conversatie omtrent je merk – bestaat er eigenlijk geen andere mogelijkheid dan gebruik te maken van één van de velen social listening tools. Lees verder

Storytelling: Hoe effectief zijn brand stories?

Lotte Willemsen

Storytelling

Verhalen worden doorverteld van mens tot mens, maar ook steeds vaker van merk tot mens of van mens tot merk. Social media maken dat mogelijk. Zo vertellen merken bijvoorbeeld over de lange weg die werd bewandeld om van familiebedrijf uit te groeien tot wereldmerk – zoals Van Bommel. Consumenten vertellen hoe bepaalde producten en diensten het mogelijk maakten om persoonlijke doelen of dromen te verwezenlijken – zoals Airbnb. Hoewel merken wereldwijd miljoenen investeren in (het stimuleren van) dergelijke verhalen, zijn lang niet alle verhalen succesvol. Hoe effectief zijn commerciële verhalen om mensen te boeien en te beïnvloeden? Lees verder