Kennisbank

Hoe bepaal je in B2B de economische waarde van handige apps?

Guda van Noort

Handige app B2B

Er is een stijgende lijn te zien in het mobiele gebruik in de B2B markt. Engagement initiatieven hebben een enorme toevlucht genomen door de toegankelijkheid van internet en mobiele apparaten. In B2B worden daarom handige apps ontwikkeld om met klanten te verbinden. Ze ondersteunen klanten in het gebruik van het door het bedrijf aangeboden product en zijn vaak gratis. Denk bijvoorbeeld aan een handige app als Hootsuite, die de klant helpt met het beheren van hun social mediakanalen.  Lees verder

74 Brand Metrics that Matter

Brand Metrics_SWOCC Publicatie 74

Het merk staat steeds meer centraal in de organisatie. Het is daarom essentieel om de gezondheid, prestaties en ontwikkelingen van het merk te meten. Het is echter een uitdaging om de juiste brand metrics te selecteren. Een enorme hoeveelheid metrics vraagt de aandacht van merkbeheerders. Maar welke zijn nu écht belangrijk? Publicatie 74: Brand Metrics, dient als handleiding om de ‘metrics that matter’ te selecteren, de metrics die merkbeheerders kunnen helpen hun merk écht te laten groeien.
Lees verder

Niet zomaar een productfoto: effect van oriëntatie en plaatsing

Blog Tim Smits

Afbeelding blog Tim

Reclamemakers lijken vaak een nogal strikte grens te hanteren tussen creatieve en strategische beslissingen. De creatieve beslissingen worden dan eerder genomen op basis van smaak, een onderbuikgevoel of een (vooral anekdotisch opgebouwde) ervaring. Toch heeft wetenschappelijk onderzoek heel wat evidence-based guidelines over beslissingen die men als creatief bestempelt. Lees verder

Hoe premium merken tijdens een recessie kunnen groeien

selectie

Hoewel je zou verwachten dat de vraag naar premium merken tijdens een recessie afneemt, toont dit onderzoek aan dat dit niet altijd het geval is. De traditionele economische veronderstelling is dat mensen met budgetbeperkingen uitwijken naar goedkopere alternatieven binnen een categorie. In dit artikel wordt beschreven dat de behoefte aan hedonistische producten, producten waar je gelukkig van wordt, echter niet verdwijnt. Een manier om tijdens een recessie het verlangen naar hedonistische producten te vervullen, is door uit te wijken naar een premium merk in een andere categorie. Lees verder

Het échte bereik van word-of-mouthmarketing

selectie

Word-of-mouth (WOM) marketingcampagnes zijn steeds vaker een onderdeel van marketingcommunicatieplannen. Daarmee groeit de behoefte aan methoden om de effectiviteit hiervan te meten. WOM-marketing omvat onder andere het verspreiden van producten naar de doelgroep. Dit met als doel om hen aan te moedigen positieve WOM uit te dragen om zo mogelijk de merkbekendheid en verkoop positief te beïnvloeden. Lees verder

Marketing: hoe meet je de goede mix?

selectie

De manier waarop brand performance in veel bedrijven wordt gemeten, namelijk met behulp van merkbekendheid, overweging van het merk, merkvoorkeur en merkgebruik, laat zich slecht vertalen naar de salescijfers van een bedrijf. Wanneer de link van marketing naar sales onduidelijk is, is het voor bedrijven dan ook lastig om de marketingmix zo aan te passen dat de salescijfers verbeteren. In dit artikel wordt daarom een alternatief model gepresenteerd om brand performance te meten. Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC19 november 2014

67 Impliciet meten is weten?

cover_67

Expliciete vraagmethoden worden nog vaak ingezet wanneer onderzoekers en marketeers inzicht willen krijgen in wat er in consumenten omgaat. In deze publicatie wordt uitgelegd wanneer zulke expliciete methoden een vertekend, incompleet of zelfs volledig incorrect beeld geven van de psychologische processen die ten grondslag liggen aan consumentengedrag. Lees verder

SWOCC3 december 2013

Korte termijn of lange termijn?

Merkmanagement in de toekomst

Wat is het verschil tussen marketing en branding? In een recent opiniestuk in het Journal of Brand Management geven auteurs Jowitt en Lury hun visie. Marketing is volgens hen “meeting consumers’ needs profitably”; branding definiëren zij als “having a vision, a set of beliefs and ‘converting’ people to them, profitably”. Daarbij draait marketing voornamelijk (en steeds meer) om sales en korte-termijntargets, terwijl branding vooral baat heeft bij een lange-termijnperspectief. Hoe gaan merkmanagers om met deze spanning tussen de korte termijn en de lange termijn? Lees verder